Frankrike tycks bli första landet i Europa som förbereder sig för självkörande bilar och andra förarassistanssystem av högre automationsnivå. I ett pressmeddelande från landets transportminister berättar man mer kring hur regelverket för autonoma fordon utformats.
Regelverket blir baserat på tre grundläggande principer: säkerhet, progressivitet och acceptans. Inledningsvis ska godkända fordon och system få köra på förbestämde vägar, rutter eller zoner. Målsättningen är att de första autonoma fordonen ska få börja rulla från september 2022.
En viktig punkt kring autonom körning är ansvaret hos en möjlig mänsklig förare. Det nya regelverket öppnar upp för att föraren kan frånsäga sig från ansvaret när det autonoma körsystemet uppfyller rätt kriterier.
Regelverket dikterar också hur den mänskliga interaktionen med systemet ska se ut, och vilka nödmanövrer som systemet kan utföra automatiskt. Om bilen uppfyller rätt kriterier är ”föraren” således inte ansvarig under framfarten av bilen.
Även enklare system kräver mindre interaktion
Den nya franska lagstiftningen öppnar också upp för mer hjälpsamma förarassistanssystem med mer automation. Frankrike tror att dessa kommer se en stor utvecklingen under de kommande åren och vill kunna tillåta mer generösa sådana redan innan årets slut.
Förarassistanssystem är inte likställd med de autonoma systemen. Med ett förarassistanssystem är föraren fortfarande ansvarig. Automatiserade körhållningssystem (ALKS) ska tillåtas att vara mer självgående på motorväg redan i år. Dessa system klarar idag att hålla hastigheten, stanna i rätt fil, hålla avstånd till bilar framför och byta filer på motorväg. Dock kräver sådana funktioner idag att föraren visar sin närvaro genom att hålla i ratten. Det nya franska regelverket tillåter mindre interaktion från föraren.
– Med detta dekret tar vi ytterligare ett steg mot framtidens rörlighet. Frankrike etablerar sig som ett av de första länderna som anpassar sin lagstiftning för autonoma fordon. Från och med idag ger vi våra tillverkare och transportoperatörer den styrning som krävs för att utveckla systemen och tillåta att de används, förklarar Jean-Baptiste Djebbari, delegationsminister med ansvar för transporter.
Kommentera