Förvärmning halverar laddningstiden – långt ifrån alla använder funktionen

I början på året genomförde NAF/Motor ett omfattande test på snabbladdning av 24 olika elbilar under vinterförhållanden. Detta visade på en stor variation mellan olika modeller med allt från 15 till 45 minuter för att ladda upp elbilen.

För att ladda med maximal prestanda vid snabbladdaren även under vintertid är det särskilt viktigt att se till att batteriet har rätt temperatur. Detta sköter de flesta elbilarna automatiskt genom en så kallad förkonditionering där högspänningsbatteriet helt enkelt värms upp till omkring 25 grader inför stoppet vid snabbladdaren.

– Våra tester visar att genom att förvärma batteriet på vintern kan du komma nära en lika snabb laddning som på sommaren, även ner till -20 grader Celsius. Det kan snabbt innebära en halvering av laddningstiden jämfört med ett iskallt batteri, berättar Ståle Frydenlund, testansvarig på Norska elbilsföreningen.

Många skippar förvärmningen

En undersökning genomförd av elbilsföreningen visar däremot på ett överraskande resultat. Endast omkring 44 procent svarade att de brukar förvärma batteriet inför snabbladdningen. Cirka 28 procent säger att deras bil inte har stöd för funktionen.

– Enligt min mening är förvärmning det smartaste tekniska tillägget till moderna elbilar de senaste åren. Själv skulle jag inte köpa en helt ny elbil utan denna funktion, i alla fall inte om man snabbladdar mycket på vintern. Om du bara använder en elbil korta sträckor spelar det mindre roll, förklarar Frydenlund.

16 procent svarade att de inte visste om deras bil hade stöd för funktionen, medan 12 procent uttryckligen svarade att deras bil har möjlighet att förvärma batteriet men att de inte använder funktionen.

– I vinterlandet Norge är det lite förvånande att så många inte använder förvärmningsalternativet i bilen. För den som kör långa sträckor på vintern och snabbladdar ofta är förvärmning minst lika viktig som bilens räckvidd, säger Frydenlund.

Fråga: Brukar du förvärma batteriet innan snabbladdning?
Ja, manuellt13,4 procent
Ja, bilen ger sin egen förvärmning.30,2 procent
Bilen stödjer den, men jag använder den inte.12,4 procent
Nej, bilen har inte det alternativet.27,7 procent
Vet inte16,3 procent

Undersökningen besvarade av 15 300 elbilsförare i Norge.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.