För en vecka sedan började regeringens skrotningspremie för att stimulera fler att göra sig av med sin gamla skrotbil och istället ersätta den med en elbil att gälla. Premien berättigar till en bonus på 10 000 kronor.
Den har kritiserats som verkningslös. Riksförbundet M Sverige kallar det för symbolpolitik. Den som kör en skrotfärdig bil idag kommer inte att ha råd att köpa en elbil imorgon anser förbundet.
Det är Boverket som hanterar ansökningsprocessen och utbetalningen av skrotningspremien. Boverket berättar för Allt om Elbil att man tagit emot totalt åtta ansökningar under den första ansökningsveckan. Det är dock för tidigt att dra några slutsatser från det menar man:
– Eftersom skrotbilen ska vara skrotad och avregistrerad innan ansökan görs tror vi att det kan vara en viss fördröjning innan vi ser hur stort inflödet kommer att bli, kommenterar Helena Svensson, jurist på Boverket.
Det kan alltså vara så att antalet ansökningar ökar framåt, men Boverket tar ingen ställning till det förväntade antalet som kan inkomma. Istället hänvisar man den frågan till regeringen. Regeringen har avsatt totalt 250 miljoner kronor för 2024 vilket räcker till 25 000 ansökningar. Man räknar med samma antal under 2025.
– Skrotningspremien lämnas i mån av medel. Det är alltså inget rättighetsstöd. Skulle hela potten ta slut får man avslå resterande ansökningar på grund av medelsbrist, avslutar Helena Svensson.
Kommentera