Första rapporten: Går halvbra för EU att hänga med i globala skiftet till elbilar

I mars presenterade EU en strategi på hur Europa ska hänga med i omställningen till elbilar på ett globalt plan, och kunna ställa om fordonssektorn med målet att alla nya personbilar och lätta transportbilar ska vara utsläppsfria senast 2035.

Det inkluderade satsningar på batteriproduktionen, elbilstillverkning och energiinfrastruktur. Planen inkluderade också innovation och digitalisering, efterfrågan, konkurrenskraft i leveranskedjan, arbetskraft och kompetens.

Som en del av målsättningen skulle man också leverera kvartalsvisa uppdateringar. Dessa skulle mäta framstegen inom fyra områden: elnätets kapacitet, konsumentperspektivet, laddinfrastruktur och tillverkningsförutsättningar.

– Kvartalsvisa uppföljningar ska hjälpa beslutsfattare att anpassa strategin i tid, beslutade EU.

Nu har den första rapporten presenterats och den visar på ett blandat resultat och ojämna framsteg inom viktiga delar av omställningen. Även om Europa uppfyller vissa av målsättningarna så finns det fortfarande stora brister som kan bromsa utvecklingen om de inte åtgärdas snabbt.

Elnätet

Även om vissa länder har god täckning av smarta elmätare och dynamiska elpriser saknas fortfarande viktiga investeringar i smart laddning, flexibilitet i elförbrukning och V2G-teknik, står det att läsa i rapporten.

Ett positivt undantag är dock att Europas elproduktionskapacitet idag klarar den totala efterfrågan.

Låg adoption och höga priser

Elbilsförsäljningen ökar men ligger långt från målen. Särskilt för lätta transportfordon. Även om allt fler elbilar nu kostar under 30 000 euro så är utbudet, särskilt i de lägre prissegmenten fortfarande begränsat. Det är ett hinder.

Minskade stöd och incitament i flera länder riskerar dessutom att bromsa utvecklingen och låginkomsttagare riskerar att hamna utanför om inte riktade stödåtgärder införs.

Laddinfrastruktur

Många delar når idag upp till målen för tillgången på laddkapacitet. Men det finns stora regionala skillnader. Brister på snabbladdare kan skapa flaskhalsar, särskilt i områden med hög efterfrågan.

Höga elpriser och brist på batterier

Rapporten pekar också på två stora utmaningar. Man lyfter fram höga energipriser och låg inhemsk batteriproduktion. Europeiska elpriser är mer än dubbelt så höga som i Kina och USA. Det gör bland annat produktion dyrt och konkurrenssituationen svår.

EU:s nya ”Battery Booster Package” är ett försök att vända trenden, genom ökat stöd och internationella samarbeten.

Samordnade insatser

Nu kräver branschorganisationen ACEA samordnade insatser, flexibilitet i regelverken och långsiktiga investeringar.

– För att lyckas krävs snabbare utbyggnad av elnät och laddinfrastruktur, kraftfullare stöd till konsumenter och ökad europeisk batteriproduktion. Kvartalsvisa uppföljningar ska hjälpa beslutsfattare att anpassa strategin i tid men tiden är knapp, summerar ACEA.

Hela rapporten finns att läsa här.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.