Kia har nyligen lanserat sin senaste elbil Kia EV3 och nu är det dags för en första provkörning. Det visar sig vara en lovande kandidat på marknaden. Kia EV3 är en kompakt elbil klassificerad som en B-segmentbil med en längd på 4,31 meter.
Men interiört kan bilen snarare jämföras med en C-segmentsbil. Det kan vi tacka den boxiga och lekfulla designen för som gör underverk för utrymmet interiört. Men det är inte bara utrymmena som gör EV3 unik. Den har också mycket av den prestanda och funktioner som vi annars förknippar med dyrare och större bilar.
Jag provkörde Kia EV3 Long Range Plus. Detta är utrustningsnivån som jag tycker är den vettigaste och den som ger mest valuta för pengarna. Med Plus får vi exempelvis dubbelriktad laddning, något som jag håller högt, och en hel del andra bekvämligheter interiört. I Long Range-utförandet kommer också ett större batteri på 81,4 kWh och en räckvidd på 605 kilometer (WLTP). Batteriet snabbladdas från 10 til 80 procent på 31 minuter.
Pigg utan att vara sportbil

Framåt drivs bilen av en motor på 150 kW (204 hk) vilket är tillräckligt mycket för att bilen ska kännas tillräckligt pigg för att hänga med i trafiktempot. Bilen hanterar normalkörningen självsäkert precis som vi kan förvänta oss. Bilen rullar mjukt över ojämnheter i vägen, och styrningen är precis så lätt som man kan önska för att ha en smidig förarupplevelse.
Det lilla formatet gör bilen lätt att köra runt i den ibland trånga stadstrafiken. Det känns som ett perfekt giftemål. På landsvägarna ska man däremot inte känna sig frestad att försöka pressa Kia EV3 bortom rimliga gränser. Det blir tydligt att EV3 mår bäst av aktiv körning av den snällare graden för att upplevas som betryggande. Det är väl också det bilen är skapad för, det är ingen sportbil, så det får man inte heller begära.
När jag satte mig i Kia EV3 för första gången så slogs jag hur väl jag satt i den. Trots att det är en kompakt B-segmentare så erbjuder den tillräckligt med tak- och benutrymme för min långa kropp på 191 centimeter.

Dessutom tycker jag att stolarna i EV3 är riktigt bekväma. Det var busenkelt att hitta en bra och bekväm sittposition. Sittpositionen hög och överblicken över trafiken god. Det underlättar körningen och skapar en trygg förarupplevelse.
Även utrymmet i baksätet är bra och alltså inte bara ett säte som är en nödlösning för barn. Till och med jag får plats här. Det hör inte till vanligheterna att jag kan tänka mig att sitta i baksätet på en bil av den här storleken.

Något annat som också imponerar är bagaget som rymmer hela 460 liter, vilket kan utökas till 1 251 liter genom att fälla ner baksätena. Det är tydligt att det boxiga formatet på bilen ger fördelar utrymmesmässigt interiört. Fram finns också en mindre frunk på 25 liter. På dragkroken får EV3 Long Range dra 1000 kg.
Familjens enda bil?

Kia EV3 fyller ett segment som inte finns idag. Kia själva har som mål att detta ska vara familjens förstabil och kanske enda bil i hushållet. Man vill utmana tanken på att bilar måste vara stora för att hela familjen ska få plats.
Det räcker med en liten lättkörd bil som utformats på ett smart sätt för att maximera utrymmet interiört. Det är lite befriande att kunna ratta runt i en bil som endast är 4,3 meter lång och veta att den här bilen skulle vara fullt tillräckligt för de flesta familjerna.
Summering
Kia EV3 visar att mindre inte betyder mindre kapabel. Med en imponerande räckvidd, goda snabbladdningsmöjligheter och ett överraskande rymligt inre kan denna EV3 verkligen utmana konkurrenterna i elbilssegmentet.
Kia EV3 överträffade definitivt mina förväntningar. Den är praktisk, komfortabel, och tillräckligt rymlig för att fungera som en vardagsbil för många. Bilens design och praktiska egenskaper gör den till en stark kandidat för både stadskörning och längre resor, vilket kan göra den till en hit.
Kia EV3 Long Range Plus startar på 530 300 kronor och är enligt mig den mest prisvärda modellvarianten. Instegsmodellen börjar dock på 419 900 kronor men då med en kortare räckvidd och en betydligt lägre utrustningsnivå. Nivån Plus går nämligen inte att få i Standard range-utförandet.
Kommentera