Jag har varit på plats när BMW visar upp nya BMW iX3. Det här är den första elbilen som bygger på Neue Klasse, en helt ny plattform som ska bana väg för märkets kommande elbilar.
Mitt första intryck är att BMW lyckats skapa något som både känns bekant och nytt på samma gång. Det är tydligt att det är en BMW samtidigt som den tar ett tydligt kliv framåt för elbilar, både tekniskt och designmässigt.
God balans i designen

Utifrån har bilen en ren och självsäker design. Grundformen är boxig men med mjuka övergångar och tydliga linjer. Resultatet är en bil som känns robust och lugn att titta på. Jag tycker BMW har hittat en lagom nivå mellan design och funktion.

När jag sätter mig bakom ratten är det påtagligt att BMW gjort ett rejält omtag. Kupén känns avskalad, men inte kall. Den breda displayen som löper längs instrumentbrädan är snyggt integrerad och upplevs som en naturlig del av helheten. Här kan man själv enkelt anpassa vad som visas genom olika widgets.

Den centrala pekskärmen har fått en unik vinklad form och tar bort känslan om att det skulle vara en ditsmackad surfplatta mot den annars mjuka och rena interiören.
Första intrycket av infotainmentsystemet är att det är snabbt och lätt att förstå. Jag testade att planera en rutt till Göteborg. Bilen föreslog automatiskt ett kort laddstopp vid Ionity med tydliga beräkningar för batterinivå före och efter stoppet. Det känns genomtänkt och användbart.
Ratten ser riktigt fräck ut med coola detaljer och materialval. Den har fått touchknappar med haptisk feedback men med tydliga avgränsningar. Det fungerar bättre än jag väntat mig.
Komfort och utrymmen

Sätena är riktigt bekväma och känns exklusiva och ytor som dörrsidor och armstöd är omsorgsfullt placerade med material som är sköna att beröra. Här finns mugghållare, trådlös laddning och nödvändiga reglage för att snabbt göra det man vill.
Även baksätet imponerar med gott om utrymme både för benen och i takhöjd. Jag sitter faktiskt bra bakom mig själv trots mina 192 cm i längd. Det säger en hel del.

Bagageutrymmet är generöst med 520 liter med andra raden uppfälld. Tack vare det tredelade baksätet går det att lasta långt utan att fälla allt. Under golvet finns dessutom extra förvaring vilket kompletteras av en frunk fram på 58 liter.


Dragvikten på 2 000 kilo gör den också mer användbar än många konkurrenter.
Teknik och laddning
BMW anger upp till 805 km räckvidd enligt WLTP, en siffra som imponerar. Snabbladdning sker med upp till 400 kW och 10 till 80 procent ska gå på bara 21 minuter. AC-laddning sker med 11 kW som standard och 22 kW går att få som tillval.
Snabbladdningsprestandan, den goda räckvidden och den smidiga ruttplaneraren gör det uppenbart att BMW lagt stor vikt vid att göra långresor smidiga.
Först ut i Sverige blir iX3 50 xDrive med fyrhjulsdrift och en systemeffekt på 345 kW. 0 till 100 km/h går på 4,9 sekunder, toppfarten är 210 km/h och priset börjar på 749 000 kronor.
Mitt första intryck

Mitt summerade intryck är att BMW har tagit ett stot kliv framåt och skapat en mycket modern elbil som är bättre än mycket annat på marknaden. I alla fall intrycksmässigt och på tekniskt på pappret. iX3 upplevs genomarbetad med ett rent formspråk, ledande teknik och en interiör som både är modern och trivsam. Den utstrålar en slags självsäker mognad.
Intresset kring BMW iX3 har varit stort, och BMW Sverige själva berättar att de blivit lite tagna på sängen av det stora intresset och orderböckerna har blivit snabbt påfyllda. De första leveranserna ska starta i mars 2026.
Nu återstår en provkörning, och det hoppas jag kunna återkomma om i början av 2026. Om körupplevelsen lever upp till helhetsintrycket kan det här bli en riktig fullträff för BMW.
Fakta: BMW iX3 Neue Klass
| Modell | BMW iX3 50 xDrive |
| Drivning | Fyrhjulsdrift |
| Effekt | 345 kW (469 hk) |
| 0–100 km/h | 4,9 sekunder |
| Toppfart | 210 km/h |
| Räckvidd (WLTP) | Upp till 805 km |
| Snabbladdning | Upp till 400 kW (10–80 % på ca 21 min) |
| AC-laddning | 11 kW (22 kW tillval) |
| Bagage | 520–1 750 liter + frunk 58 liter |
| Dragvikt | 2 000 kg |
| Pris från | 749 000 kr |
















Kommentera