Första elbilen med solid state-batteri har säljstart i maj

IM Motors som är ett nystartat syskonmärke till MG visade nyligen upp det första av den nya elbilen IM L6. Den svenska importören Hedin Bil har bekräftat att märket kommer till Sverige under nästa år. Men redan i år kommer bilen snart börja säljas i Kina – och den kan bjuda på ett teknikmässigt försprång.

IM L6 kan nämligen från start när försäljningen drar igång i maj i Kina vara den första elbilen på marknaden som kommer erbjudas med ett solid state-batteri. Det enligt uppgifter som företaget delat i sociala medier. Batteriet är ett samarbete mellan bilkoncernen SAIC Motors som äger IM Motors och batteritillverkaren Qingtao Energy.

– 2024 kommer SAIC Qingtaos första solid-state-batteri att uppnå storskalig massproduktion och kommer att installeras i IM L6 för första gången, skriver IM Motors.

Det nya batteriet som då alltså får en fast elektrolyt kommer kunna erbjuda avsevärda förbättringar till energitätheten och löften om räckvidder som överstiger 1000 kilometer, visserligen då uppmätt i den väldigt generösa kinesiska CLTC-körcykeln. Kapaciteten på batteriet ska vara 130 kWh.

Skissen beskriver batteriet.

IM Motors berättar att det nya solid-state-batteriet har en katod med en fast elektrolyt som är belagd med ett nickel-katodmaterial. Utöver att ge betydligt längre räckvidd medför batteriet också andra fördelar. Bland annat är batteriet mycket säkrare eftersom elektrolyten inte läcker ut om batteripaketet punkteras vid en kollision vilket minskar riskerna för explosiva bränder från flyktiga ångor som kan uppstå i höga temperaturer.

Den fasta elektrolyten påverkas också mindre av kalla temperaturer, vilket säkerställer en hög konduktivitet även vid kyla. Det innebär en bevarad räckvidd, men också snabbare laddning med upp till 90 procent av den maximala kapaciteten även vid temperaturer ner mot -30°C.

– Det är mer praktiskt för användare i kalla nordliga regioner, skriver IM Motors.

Även om IM Motors slår på stora trumman, och berättar om den nya batteritekniken så lär batteriet vara reserverat för toppmodellerna av IM L7. Typgodkännanden för L6 pekar också på batterier av mer traditionell typ med flytande elektrolyt på 90 kWh och 100 kWh, med en räckvidd på 700 respektive 770 kilometer (CLTC).

Den officiella premiären av IM L6 kommer att äga rum den 8 april i samband med bilmässan i Shanghai. Modellen kommer både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift, och toppmodellen ska klara 0 till 100km/h på under 3 sekunder.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.