Audi har nu delat med sig av de första detaljerna om eldrivna Audi Q4 e-tron. De beskriver modellen som en allsidig elbil för vardag och fritid som fungerar som familjens förstabil.
Den placerar sig bland de större suvarna i kompaktsegmentet. Som ett resultat av den kompakta elektriska drivlinan är bilen oerhört rymlig för sin exteriörstorlek. Storleksmässigt är den jämförbar med koncernsyskonen Volkswagen ID.4 och Skoda Enyaq som bygger på samma plattform.
I Q4 e-tron hittar vi flera nyheter. En head-up display med förstärkt verklighet, en ny rattgeneration med touchreglage och nya säkerhetssäten med integrerad airbag är några av nyheterna som Audi lyfter fram.
Digital interiör

I förarmiljön hittar vi ett helt digitalt reglage- och skärmkoncept bestående av fyra enheter. Ett digitalt instrumentkluster, en touch-skärm för infotainmentsystemet, rösttyrning och tillvalet head-up display med förstärkt verklighet.
Ratten, som kommer i flera utföranden, är utrustad med knappar med touchfunktion. Knapparna separeras av små upphöjningar och erbjuder haptisk återkoppling. Knapparna är mottagliga för både tryck- och swipegester. Toppmodellen erbjuder också paddlar för att reglera regenerering.
Sätena finns i en basvariant och i en sportversion med visuellt integrerade nackstöd. I framstolarna hos Q4 e-tron hittar vi, utöver sidoairbags, även en mittplacerad airbag för att säkerställa att föraren och framsätespassageraren inte kolliderar med varandra.

I kupén finns gott om förvaringsutrymmen på totalt 24,8 liter inklusive handskfacket. Mittkonsolen rymmer två integrerade mugghållare, ett förvaringsutrymme på 4,4 liter, två USB typ-C uttag och ett fack trådlös laddning av mobilen. Alla fyra dörrar har också specialfack för flaskor.
Det är gott om plats för tre personer i baksätet, även i mitten då golvet är helt plant. Utöver den rymliga kupén rymmer bagageutrymmet 520 liter. Den bakre stolsraden kan fällas enligt 40:20:40-principen och lastar då 1490 liter.
Smart teknik

Precis som hos koncernsyskonen erbjuds även Q4 e-tron med head-up-display. Systemet visar viktig information för föraren direkt i framrutan i två olika nivåer. Här hittar vi fasta element som hastighetsmätare och annan information men också en fördjupad nivå som interagerar med verkligheten.
I head-up-displayen hittar vi också navigeringssystemet bestående av en svävande pil kallad för drönaren. När föraren närmar sig en korsning syns den svävande pilen som visar riktningen mot vägen. Om rutten fortsätter framåt svävar drönaren i förväg och dyker sedan upp i god tid till nästa sväng.
Audi Q4 e-tron mäter 4590 millimeter i längd, 1865 millimeter i bredd och 1613 millimeter i höjd. Överhänget fram mäter endast 86 centimeter, medan axelavståndet mäter 2,76 meter. Resultatet ger det generösa innerutrymmet som sträcker sig över 1,83 meter.
Audi Q4 e-tron har världspremiär i mitten av april. Några närmre detaljer om priser och prestanda får vi inte idag.
Kommentera