Första bilderna på nya sportigare Volkswagen ID.4 med GTX-emblemet

Volkswagen har lanserat sitt nya prestandaemblem för elbilar. Först ut att få det nya GTX-emblemet är Volkswagen ID.4. Med GTX kommer fyrhjulsdrift från dubbla motorer och nya sportiga detaljer.

De dubbla motorerna i Volkswagen ID.4 GTX producerar 299 hästkrafter (220 kW) och klarar 0-100km/h på 6,2 sekunder. Stadssprinten 0 to 60 km/h klarar den på 3,2 sekunder.

ID.4 GTX får ett batteri på 77 kWh vilket ger en räckvidd på 480 kilometer. Snabbladdning ska vara möjlig med upp till 125 kW. 30 minuter laddning kommer kunna ge en körsträcka på 300 kilometer.

– Att köra med eldrift är helt enkelt jättekul och med ID.4 GTX lägger vi till en ny dimension av sportighet och dynamik. Detta är den mest emotionella medlemmen av ID.-familjen hittills och visar att elmobilitet och sportiga sportighet inte utesluter varandra, förklarar Ralf Brandstätter, VD för Volkswagen Brand.

Nya designdetaljer exteriört ger dessutom bilen en sportigare look. Främre och bakre stötfångare har fått en uppdatering som skiljer sig från ID.4. Varselljuset träder fram som tre diamanter på den främre stötfångaren vilket blir signumet för GTX.

Karossfärgen är mer dominerande än hos sina bakhjulsdrivna syskon. Taket och bakspoilern är svarta, medan takramen är en högblank antracit.

I interiören har ID.4 GTX fått ett nytt färgschema. Den övre delen av instrumentpanelen och konstläderinsatserna i dörrarna kommer i en blå nyans vilket ska symbolisera hållbarhet. Det blå kontrasteras av röda sömmar och detaljer vilket är en klassisk symbol för sportighet och styrka.

GTX-emblemet letar sig in på ratten, trösklarna och i perforerad form högst upp på framsätets ryggstöd.

ID.4 GTX kommer med nya körlägen och sportiga tillval som påverkar köregenskaperna. I den nya körprofilen ”Traction” är fyrhjulsdriften permanent aktiverad. Dessutom finns ett Sports-paket som tillval med ett chassi sänkt med 15 mm och progressiv styrning.

Med Sports Plus-paketet är ID.4 GTX utrustad med både progressiv styrning och adaptiv chassireglering vilket reglerar stötdämparna för att växla mellan ren komfort och sportighet.

Lanseringen kommer att ske till sommaren. Svenska priser startar på 565 900 kronor.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.