Första bilderna på elbilen Nio ET5 som kombi – utvecklad för Europa

I sommar ska Nio presentera sin första helt eldrivna kombimodell speciellt utvecklad för Europa. Det är sedanmodellen Nio ET5 som enkelt sagt får ett större bagage.

Genom att Kinas ministerium för industri och informationsteknologi (MIIT) nu typgodkänt modellen får vi redan nu på förhand se de första bilderna på kombin.

Någon storlastande kombi verkar det däremot inte röra sig om. Bilderna visar ett sluttande bakparti som påminner om Taycan Cross Turismo. Lastvolymen är okänd men bagaget lär ändå bli betydligt större och mer praktiskt än sedanmodellens 386 liter.

Storleksmässigt mäter kombi-ET5 4790 mm i längd, 1960 mm i bredd och 1499 mm på höjden. Hjulbasen är oförändrad från sedanmodellen och är på 2888 mm.

– Kombimodellen av Nio ET5 kommer att ha premiär i Europa. Modellen har utvecklats speciellt för europeiska konsumenter, sa Nios medgrundare Qin Lihong vid ett evenemang tidigare i år.

Nio erbjuder idag två storlekar på batteri i sina ebilar, 75 och 100 kWh. Senare kommer också ett betydligt större batteri på 150 kWh. Kombimodellen lär också få dessa standardiserade Nio-storlekar på batteriet.

Precis som sedanmodellen blir Nio ET5 som kombi fyrhjulsdriven och får två motorer med en total effekt på 360 kW (482 hk). Några uppgifter om räckvidd på kombin finns inte idag, däremot har ET5-sedanen en räckvidd på 456 till 590 kilometer (WLTP) beroende på batteristorlek.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.