Forskning: Elbilar svåra att lokalisera i låga hastigheter

Elbilar måste i låga hastigheter ge ifrån sig ett ljud för att oskyddade trafikanter ska uppmärksammas på dem. Det eftersom de annars hade varit helt tysta. Dessa varningssignaler kallas för AVAS. Men de kan vara såra att lokalisera visar ny forskning från Chalmers.

Forskare har undersökt hur väl människor kan lokalisera varningssignaler för tre vanliga AVAS-ljud från hybridbilar och elbilar. Testerna visar att ljuden var svårare att lokalisera än ljudet från en bil med förbränningsmotor.

Speciellt en av signalerna utmärkte sig extra många, där de flesta försökspersonerna hade svårt att urskilja ljudets riktning, eller om det handlade om en, två eller flera fordon samtidigt.

– De krav som ställs på biltillverkarna handlar om detektion, alltså upptäckbarhet, inte om att kunna lokalisera varifrån ljudet kommer eller hur många fordon det rör sig om. Men om man tänker sig en parkering vid exempelvis en stormarknad så är det inte otänkbart att flera likadana bilmodeller med samma AVAS-signal är i rörelse samtidigt och i olika riktningar, säger Leon Müller, doktorand vid institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik på Chalmers.

Reglerna kring AVAS säger att el- och hybridfordon måste ge ifrån sig ett ljud i hastigheter under 20 km/h i Europa, Kina och Japan. I USA upp till 30 km/h. Det för att de ska upptäckas av fotgängare, cyklister och andra icke bilburna trafikanter. Ljudet ska bestå av toner eller brus.

– Som kraven är formulerade är det tillåtet för biltillverkare att designa sina egna signaturljud. Varningssignalerna testas ofta utan störande bakgrundsljud, men i en verklig trafikmiljö finns vanligtvis många olika typer av ljud, säger Wolfgang Kropp, professor i akustik vid institutionen för arkitektur och samhällsbyggnadsteknik.

Forskarna utförde testet i Chalmers akustiklaboratorium som är ett ljudisolerade, ekofria rum. Totalt 52 personer deltog där de placerades i ett rum omringat av 24 högtalare i brösthöjd. Olika ljud spelades sedan upp från en typisk parkeringsplats med signaler från en, två eller flera el- och hybridfordon samt en förbränningsmotor.

När försökspersonerna hörde signalen skulle de så snabbt som möjligt markera vilken riktning ljudet kom ifrån. Signalerna bestående av två toner som kom från tre fordon samtidigt var svårast, då lyckades ingen av försökspersonerna lokalisera signalen inom tidsgränsen på tio sekunder.

Efterfrågar nya signaler

Forskarna efterfrågar nu nya signaler. Försökspersonerna kunde med lätthet lokalisera ljudet som motsvarade en förbränningsmotor. Lite förenklat beskriver forskarna det ljudet som en våg av korta pulser som innehåller alla frekvenser, något som forskningen nu visar var tydligt enklare att upptäcka än en fast ton som bara består av en frekvens vilket är vanligt på elbilar.

– Som akustiker välkomnar vi naturligtvis att elbilarna är betydligt tystare än förbränningsmotorerna, men det gäller att hitta en balans, säger Leon Müller.

Att testpersonerna lättare kunde identifiera ljudet motsvarande en förbränningsmotor kan också ha att göra med att man är van vid att höra det ljudet.

– Ur trafiksäkerhetssynpunkt vore det önskvärt att hitta en signal som är så effektiv som möjligt för detektion och lokalisering, men som inte påverkar människor på ett negativt sätt, vilket bland annat vår egen tidigare forskning visat att trafikbuller faktiskt gör, summerar Wolfgang Kropp.

Forskarna har nu i en uppföljande studie börjat studera hur AVAS-signaler uppfattas och hur de påverkar människor i omgivningen som inte vistas på vägarna.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.