När det kommer till köp av en elbil så är tillgången till privat laddning en mycket viktigare faktor än den offentliga tillgången. Det slår Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) fast i en studie som nu vill se att samhället riktar om sina krafter från publik laddning till att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Studien visar att boende i bostadsrättsföreningar som installerat laddstolpar nästan var lika benägna att köpa en elbil som boende i enfamiljshus. Det medan tillgången på offentliga laddstationer påverkar i betydligt mindre utsträckning. Om den publika laddningsmöjligheten ökar med tio procent i närheten av boendet eller arbetet ökar benägenheten att köpa elbil med mindre än en procent.
Det är priset och tillgängligheten som styr. Att bilägaren dessutom alltid har tillgång till den egna laddstolpen för den privata laddningen är också mycket viktigare.
– Publik laddning kan kosta tre eller fyra gånger så mycket som privat. Då är det inte konstigt att vi ser så stora skillnader mellan de olika typerna av laddning, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke, två av forskarna bakom den vetenskapliga artikeln.
Forskarna bakom studien menar att samhället bör lägga mer resurser på att underlätta för privat laddning i närheten av hemmet. I synnerhet gäller det för boende i flerbostadshus, eftersom det medför en mycket större effekt på elbilsanskaffningen.
– Andra faktorer som inkomst, som också påverkar köp av elbil, går antingen inte att påverka alls eller tar lång tid. Men typ av laddning och var vi bygger den, kan samhället relativt snabbt påverka, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke.
Kommentera