Forskare vid University of Southampton har funnit att mikroskopiska partiklar som avges från vissa typer av bromsbelägg kan vara mer giftiga än de partiklar som finns i avgaserna från en dieselbil. Särskilt farliga är vissa typer av bromsskivor med höga kopparhalter.
Forskarna testade fyra olika typer av bromsbelägg. Resultatet visade att icke-asbesthaltiga organiska belägg är mer benägna att orsaka inflammation och andra tecken på toxicitet. De var också mer skadliga för mänskliga lungceller än partiklar från dieselavgaser.
Keramiska bromsbelägg var näst mest skadliga. Både icke-asbesthaltiga organiska och keramiska belägg innehöll anmärkningsvärda höga halter av koppar. Vidare experiment visade att när kopparn avlägsnades blev partiklarna mindre skadliga.
Forskarna provade också semi-metalliska och lågmetalliska bromsbelägg vilka visade sig vara de som var minst skadliga.
Granska utsläppen
Nu vill forskarna ha en bredare granskning av fordons utsläpp. Utsläpp från bilar, skåpbilar och lastbilar har länge kopplats till en ökad risk för lung- och hjärtsjukdomar. Tidigare har fokus legat på bilars avgaser men forskarna anser också att partiklar från däck, vägbanor och bromsbelägg måste finnas med i bedömningen. Den delen av marknaden är till stor del oreglerade.
Bland annat menar forskarna att det kan vara vilseledande i debatten om elbilar. Även om elbilar inte har några avgasutsläpp så har de fortfarande utsläpp från exempelvis bromsskivor.
– Människor förknippar i allmänhet föroreningar från bilar med avgaser och ser elbilar som utsläppsfria. Men elbilar producerar fortfarande partiklar på grund av friktion och slitage från vägen, däcken och bromsarna. Vi ville förstå hur olika kemiska sammansättningar av bromsbelägg påverkar partiklarnas toxicitet och vad detta kan innebära för individens hälsa, berättar forskaren Dr James Parkin.
Forskarna anser att det blir särskilt viktigt att bredda synen på utsläpp och granska fler källor än bara avgaser i samband med att vi går från diesel- och bensindrivna bilar till elbilar. De anser att nuvarande lagstiftning, som främst fokuserar på partikelutsläpp från avgaser, kan vara otillräcklig för att fullt ut minska fordonens hälsoeffekter i framtiden.
Resultatet finns publicerat Particle and Fibre Toxicology.
Elbilar utan bromsskivor

Det är inte första gången partiklar från bilars bromssystem är på tapeten. Någon som helt och hållet vill eliminera behovet av bromsar på elbilar är Mercedes. Nyligen presterande de en helt ny typ av elmotor som också kan ersätta ett traditionellt bromssystem.
Med sin nya drivenheten ”in-drive brake” flyttar Mercedes in bromsarna från hjulen in i den elektriska motorn. Här finns en skiva som snurrar med axeln kopplad till varje hjul. Vid en hård inbromsning pressas skivan som har en friktionsyta mot en friktionsdyna som saktar ner bilen. Systemet är helt förslutet i motorns aluminiumhus vilket gör att inget bromsdamm kan läcka ut.
Läs mer: Mercedes visar banbrytande bromsar till elbilar som inte förorenar.
Kommentera