Försäljningsras på elbilar från Kina i juli tyder inte på lyckade EU-tullar

EU:s nya tullar på kinesiska elbilar har haft dramatiska effekter första månaden efter att de infördes, samtidigt som analytiker menar att den långsiktiga effekten är svår att förutspå. Antalet nyregistrerade elbilar från kinesiska biltillverkare som BYD och SAIC Motor (MG) minskade 45 procent i juli jämfört med månaden innan.

De nya strafftullarna måste nödvändigtvis inte vara förklaringen till den stora förändringen. I juni pushade många kinesiska tillverkare ut extra många elbilar för att tömma sina lager samtidigt som bilförsäljningen naturligt alltid minskar i juli till följd av sommarsemester.

– Vi såg en enorm push från kinesiska tillverkare till att tömma lager i juni, kommenterar Matthias Schmidt, en oberoende bilanalytiker.

En del av de kinesiska elbilstillverkarna får betala upp till 48 procent i tull när den vanliga importtullen kombineras med den nya strafftullen. Det äventyrar så klart investeringar som de redan gjort i Europa. Matthias Schmidt är övertygad om att, trots julisffrorna, så finns det lite som tyder på att kinesiska varumärken har dämpat sina ambitioner att expandera i Europa.

Från helt tomma orderböcker 2019 har de kinesiska tillverkarna knipit en andel av EU:s elbilsmarknad på 8,5 procent i juli, upp från 7,4 procent ett år tidigare. Det visar statistik från Dataforce från de 16 största marknaderna i EU.

Även om elbilar fortfarande är en liten del av den europeiska marknaden så kommer de kinesiska biltillverkarna vara där när förbränningsbilar fasas ut.

– Det handlar om uthållighet. De måste hänga på låset och vara ihärdiga om de vill få den europeiska marknaden att fungera, avslutar Schmidt.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.