Ford vill korta ner laddningstiden på elbilar och en av tankarna man nu utforskar är att göra det genom dubbla laddningsportar. De dubbla portarna får då ansvaret att ladda olika sektioner av batteriet.
Det hela avslöjas av en pantetetansökan. I ansökan beskriver Ford ett batteripaketet uppdelat i sektioner, vilket skulle göra det möjligt att antingen ladda dem var för sig eller koppla ihop dem för vanlig laddning.
Men tanken är inte att man ska uppta två laddare samtidigt när man laddar. Istället ska man med hjälp av en adapter dela upp strömmen från en laddare och fördelar kraften till fordonets två laddningsportar.

Att dela upp batteripaketet är inte något nytt. General Motors mastodont-pickis GMC Hummer har två parallellkopplade batteripaket för att korta ner laddningstiden. Men Hummern har bara en laddningsport.
Det finns också andra elbilar som har två laddningsportar. Det har bland annat flera modeller från Porsche och Audi, men det är inte möjligt att ladda i båda uttagen samtidigt. De dubbla uttagen är endast för bekvämlighet.
Kommentera