Forskare hos Ford har tillsammans med forskare vid det amerikanska universitet i Purdue ansökt om patent på en helt ny laddkabeln. Målet är att kunna korta ner tiden det tar att ladda en elbil.
De flesta laddkablarna på snabbladdare idag är vätskekylda. Det för att avleda den värme som uppstår av den höga belastningen i kabeln under laddningen. Forskarna har fokuserat på att hitta alternativ kylmetoder för att på så vis öka laddningshastigheten.
– I dag är tiden det tar att ladda en elbil bland annat begränsad av faran för överhettning i själva laddkabeln. Snabbare laddning kräver mer ström genom kabeln. Ju mer kraft genom kabeln, desto mer värme måste vi leda bort, säger Michael Degner, forskare vid Ford Research and Advanced Engineering.
Lösningen som forskarna har kommit fram till är en ny vätska för kylning av kabeln. När laddkabeln hettas upp omvandlas vätska till en gasblandning som är bättre på att leda bort värmen som uppstår. Det är omvandlingen till gas som är den huvudsakliga skillnaden mellan en vanlig vätskekyld kabel vid en snabbladdare och den forskarna har tagit fram.

Forskarna hoppas att de nya kabeln, i kombination med andra teknikförbättringar ska leda till snabbare laddning av elbilar. Målet är att korta ner laddningen så det inte tar mycket längre tid än att tanka en bil med bensin.
– Att ladda en elbil idag kan ta från 20 minuter vid en laddstation till många timmar om det sker hemma. Vi har kommit fram till en lösning för situationer där mängden värme som produceras är mer än vad nuvarande teknologier kan hantera, skriver forskarna i en pressrelease.
Kommentera