2027 ska Ford börja tillverka en mellanstor fyradörrars pickup. Den kommer vara revolutionerande på flera sätt. Bland annat bygger den på en helt ny plattform kallad för Ford Universal EV Platform.
Den nya plattformen minskar antalet komponenter jämfört med en vanlig bil och produktionstiden kan kortas ner med upp till 40 procent genom en helt ny produktionsteknik. Ford har kallat lanseringen för ett nytt Model T-ögonblick.
I podden Decoder av The Verge berättar nu Jim Farley mer om den nya elbilen och planerna framåt.
– Vår första karossvariant blir en pickup, men egentligen är det inte en pickup. Jag skulle säga att det är en ny siluett, berättar Farley.
– Det jag menar är att den har mer utrymme än en Toyota RAV4, den mest sålda personbilen i USA. Och då är frunken och pickupflaket inte ens inräknade, fortsätter Farley.

Priset kommer att bli en viktig detalj hos den nya elbilen, och andra elbilar som kommer att bygga på den nya plattformen. Två tredjedelar av alla bilar som sälja i USA idag är begagnade.
– Vi pratar egentligen aldrig om de där två tredjedelarna, men deras genomsnittliga pris ligger runt 30 000 dollar. En ny bil kostar förstås betydligt mer än så. De flesta fem år gamla bilar som folk kör runt i i USA ligger på ungefär 30 000 dollar. Det här är den viktigaste delen av elbilsmarknaden. Det handlar inte om dyra Lucid eller Tesla, säger Farley.
Farley avslöjar dessutom att den första varianten kommer bli bakhjulsdriven. Han beskriver den som ”väldigt snabb, och riktigt rolig att köra”.

När det kommer till den digitala upplevelsen kommer Ford erbjuda något hett nytt, och helt olikt mot vad som finns på marknaden idag.
– Den har en digital upplevelse som ingen tidigare sett, åtminstone inte vad vi har sett, inte ens i Kina. Den digitala upplevelsen är ganska annorlunda för kunderna. Jag tror att helheten är något som inte har erbjudits i USA eller någon annanstans hittills. Jag tycker att den här första produkten är ganska revolutionerande, tillade Farley.
För att pressa kostnaderna har Ford också förändrat hur man ska tillverka den nya elbilen. Den kommer att monteras ihop parallellt i tre stora delar. Sedan ska de sättas ihop som ett jätte-Lego. Ford kallar den nya metoden för Ford Universal EV Production System.
– Ingen har någonsin byggt en bil i tre delar. Ingen har erbjudit en egen elarkitektur till det här priset. Vi har aldrig gjort det. Vi har aldrig haft två stora gjutna enheter och hög kvalitet. Ingen har gjort det. Tesla har pratat om det, men de har inte gjort det. Faktum är att vår tillverkningsprocess har tagit ett radikalt steg förbi det Tesla någonsin visat i sin ”Unboxing”, säger Farley.
– Så det finns mycket som står på spel här. Det är ingen garanti att Ford kommer att lyckas med detta, summerar Farley.
















Kommentera