Ford-chefen Jim Farley deltog förra månaden i en podcast med biljournalisten Robert Llewellyn från Everything Electric Show. I den öppenhjärtade intervjun erkände Farley bland annat att han kör en elbil från kinesiska Xiaomi och har gjort det i ett halvår. Dessutom gillar han den.
Erkännandet har väckt en del reaktioner. Kritiker menar att Farley borde köra Fords egna elbilar. Nu har Farley svarat på kritiken:
– Jag försöker köra allt vi tävlar mot. Har gjort det hela min karriär. Specifikationer kan berätta en del av en historia, men du måste sätta dig bakom ratten för att verkligen förstå och slå konkurrenterna, skriver Jim Farley i en replik via plattformen X.
Det har inte hindrat kritiker från att fortsätta uttala sig. Jason Isaac som är VD för American Energy Institute som producerar olja, gas och kol passar på att slänga en känga mot Ford-chefens val av elbil.
– Jim Farleys erkännande att han kör en kinestillverkad elbil är ett slag i ansiktet på de tusentals hårt arbetande anställda på Ford, sa Isaac. Han tilläger att Ford får miljarder dollar i subventioner från amerikanska skattebetalare och då borde VD:n för företaget köra företagets egna bilar.
Gas- och oljechefen är inte ensam om att öppet kritisera Farley. James Taylor som är VD för den konservativa och libertarianska tankesmedjan Heartland Institute är ännu tuffare i sin kritik. Han menar att det inte finns någon anledning till att ens försöka utmana Kina på elbilar.
– Kina har naturligtvis enorma fördelar när det gäller att tillverka elbilar. Lejonparten av kritiska mineraler som är nödvändiga för elbilar bryts i Kina, majoriteten av bearbetningen av dessa mineraler sker i Kina, och kinesiska företag betalar sina arbetare slavlöner, påstår James Taylor.
– Istället för att försöka konkurrera med Kina om förlorarbilarna som ingen vill köpa ändå borde amerikanska politiker kämpa för de bensindrivna bilarna som amerikanerna alltid har älskat och fortsätter att älska, säger Taylor.
Att biltillverkare kör konkurrenternas fordon hör inte till ovanligheterna. Ford beskriver det som ”branschpraxis”. Dessutom förtydligar Fords PR-avdelning att Farley till vardags och privat kör el-pickupen Ford F-150 Lightning när han inte testar konkurrenternas bilar.
Kommentera