Under måndagen lade Ford fram en plan för investerare om hur biltillverkaren ska planera och agera framåt. Sedan tidigare har Ford delats upp i tre delar.
Ford Blue som fokuserar på märkets modeller med förbränningsmotorer, Ford Model e som fokuserar på elbilar och Ford Pro som inkluderar verksamheten för kommersiella fordon.
En stor vikt ligger Ford så klart på elbilar. Även om affärsdelen idag är långt ifrån lönsam. Ford räknar med att förlora tre miljarder dollar detta året. Men omställningen är viktig och förlusten kommer finansieras av vinsterna från de andra två enheterna.
Ford räknar med att märka en tydlig nedgång i försäljningen av bilar med förbränningsmotorer efter 2025. Istället kommer kunderna välja elbilar. Målet är därför att skala upp verksamheten kring elbilar, och också investera i leverantörsleden för litiumprodukter samt lansera flera nya produkter i segment som Ford kan.
Målet till 2026 är att nå en årsproduktion på två miljoner elbilar. En fyrdubbling från den nuvarande årskapaciteten på 600 000 elbilar. Då kommer man nå en lönsamhet på 8 procent på sina elbilar.
Under presentationen berättade utveckling- och teknikchefen Doug Field att Ford kommer att lansera en ny generation elbilar som ska öka lönsamheten. Produktionsstarten för dessa är planerad till 2025.
Större suvar och banbrytande pickup

Under presentationen fick vi en kort teaser på två nya modeller som Ford tänker lansera framöver. De är i första hand designade för den amerikanska marknaden. En stor suv och en ny generation eldriven pickup som ska placera sig intill Ford F-150 Lightning.
Det är dessa produkterna som ska vända skeptikerna säger VD Jim Farley till Yahoo Finance:
– Jag tror du ska inse att allas produktstrategi inte är huggen i sten. Vi har en väldigt unik strategi jämfört med våra konkurrenter, vi siktar på större fordon där vi känner kunderna på riktigt. Konkurrenskraftiga treradiga crossovers med mycket utrymme i baksätet som ett personligt snabbtåg, förklarar Jim Farley.

– Och en andra generationens Lightning. Du vet en pickup som är helt annorlunda än någon någonsin sett förut, tillägger Jim.
Enligt Jim Farley är det här ett segment som har betydligt mindre konkurrens, än exempelvis de som producerar mindre suvar står inför. Det kommer Ford använda till sin fördel, det är helt enkelt större modeller med mäktig funktionalitet som Fords kunder efterfrågar:
– Det här är kunder som vi känner riktigt väl och vi kommer att designa funktioner som Pro Power Onboard för att driva ditt hus i tre dagar eller mega-frunkar. Och så kommer vi hitta andra mjukvaruintäkter som andra förmodligen inte kommer att ha. Vi kommer att ha mycket mindre konkurrens, förtydligar Jim om framtiden.
– Båda bilarna är helt mjukvaruuppdateringsbara. Varje del av fordonet kan ändras på distans med mjukvara, avslutar Jim.
Kommentera