Ford tänker om, satsar på mindre elbilar, slopar stor el-SUV

Ford meddelar nu att de planerar att se över och bredda sin elbilsstatrategi. Det för att erbjuda fler och billigare alternativ till både konsumenter och företagskunder och det i en snabbare takt än tidigare planerat.

Planerna som i första hand gäller Nordamerika presenterade Fords VD Jim Farley under onsdagen.

– Vi har lärt oss mycket som det andra största amerikanska elbilsmärket och om vad kunderna vill ha och värdesätter. Och vad som krävs för att matcha de bästa i världen med kostnadseffektiv design, och vi har byggt en plan som ger våra kunder maximala val och lyfta fram våra styrkor, säger Jim Farley i ett uttalande.

Ford kommer bland annat att prioritera lanseringen av en helt eldriven skåpbil med introduktion under 2026. Den kommer följas av två avancerade eldrivna pickuper under 2027, varav en definieras som ”mellanstor”. Dessa kommer följas av andra ”framtida prisvärda fordon”.

Ford planerade flera stora elfordon.

En av pickuperna går under arbetsnamnet Project T3 och kommer byggas utifrån lärdomarna som Ford samlat på sig med el-pickupen F-150 Lightning. Denna andra generationen eldrivna F-150 kommer lanseras under andra halvan av 2027.

Ford ser den snabbt växande kinesiska elbilsmarknaden som det största hotet för tillfället. Det i kombination med att dagens konsumenter är mycket mer priskänsliga än early adopters som tidigt köpte elbilar.

Planerna på en stor helt eldriven suv med tre stolsrader som Ford skulle lansera härnäst skjuter man på. Istället kommer den erbjudas med hybridteknik. En sådan helt elektriskt suv rimmar inte med marknadens efterfrågan på billigare elbilar som istället måste bli mindre.

– Vi rekryterade de mest tekniskt skickliga och kreativa yrkesverksamma inom och utanför Ford för att driva en radikal förändring i hur vi utvecklar elbilar. Arbetet med
detta mycket begåvade team har utvecklats till en avgörande faktor för vår elbilsstrategi. Dessa elbilar kommer att vara billigare och utan kompromisser, fortsätter Farley.

– En prisvärd elbil börjar med ett prisvärt batteri. Om du inte har en konkurrenskraftig batterikostnad så är du inte konkurrenskraftig, avslutar Farley. Egen batteriproduktion kommer Ford att påbörja under nästa år.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.