Sverigelanseringen av Fords nya elbil Mustang Mach-E närmar sig och just nu förbereder man elbilen för europeiska förhållanden. De europeiska vägarna är oftast smalare och slingrigare än i andra delar av världen, och det ställer helt andra krav på responsen i styrningen och inställningar på stötdämpare, skriver Ford.
På Fords testanläggning i belgiska Lommel utför man flera av testerna. Där anpassas bilens fjädring, styrning, drivlina, däck och till och med inställningarna i förarassistanssystemet.
Ford har också tillbringat mycket tid i Norge. Där har man testat Mustang Mach E under verkliga körförhållanden på riktiga vägar. Bland annat har man utfört långresor mellan Oslo och Trondheim för att sätta räckvidden på prov. De 48 milen klarades av med 14 procent kvar i batteriet.
Under de senaste testerna har man också lyckats förbättra laddningshastigheten med närmre 30 procent. I snitt ger tio minuters snabbladdning i IONITY-nätverket 119 kilometers körning, med Extended Range-batteriet och bakhjulsdrift.
– Med dagens teknik kan vi skräddarsy en bil i den virtuella världen så att redan våra tidiga prototyper är väldigt nära att leverera den riktigt riktiga karaktären, men de där viktiga, sista tio procenten kan man bara få till ute på vägen, säger Geert van Noyen, ansvarig för fordonsdynamik på Ford Europa.
Ford har tidigare skrivit att lanseringen av Ford Mustang Mach E är i slutet på detta året. Nu skriver Ford att den sker i början på nästa år. Svenska priser kommer offentliggöras snart, tillägger Ford.
Kommentera