Ford Mustang Mach-e har fått för mycket sladd – kostade 20 miljoner kronor

Ford kämpar med att lära sig producera elbilar med lönsamhet genom modellerna Ford Mustang Mach-E och Ford F-15 Lightning. Men det är inte helt lätt för de traditionella tillverkarna att ställa om och matcha rutinerade Tesla.

Orderlistorna är långa och Ford arbetar hårt med att skala upp produktionen. Men upptäcker också utmaningar och missar längs vägen. Fords VD Jim Farley har varit särskilt öppen om problematiken.

– Vi visste inte att vår kabelhärva i Ford Mustang Mach-E var 1,6 kilometer längre än den behövde vara. Vi visste inte att det var 30 kilo extra vikt och att det kostar 3000 kronor extra par batteri, sa han under ett möte med investerare i förra veckan.

Den onödiga och överflödiga kabeldragningen i Ford Mustang Mach-E har kostat Ford närmare 20 miljoner kronor.

– Medan vi gör framsteg, så är det ett tufft arbete. Som med alla förändringar av den här storleken rör sig vissa delar snabbare än jag förväntade mig medan andra delar tar längre tid, sa Farley.

Farley lovar att Ford lär sig av sina problem och utmaningar. Att de tar vara på lärdommarna i utvecklingen av nästa generationens elbilar. För att göra dem både bättre och enklare att bygga.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.