Ford Fiesta kan bli elbil – utesluter inte att använda VW:s ID.2-teknik

Ford har flera elbilar speciellt utvecklade för den europeiska marknaden på gång under de kommande åren. Senast var premiären var Ford Explorer och framåt ligger också en eldriven Ford Puma i planerna som ska byggas i Köln.

Gemensamt för modellerna är att de byggs med stöd av Volkswagen. Ford baserar nämligen de kommande modellerna på Volkswagens MEB-plattform som ligger till grund för Volkswagen ID.3 och ID.4.

Nu kommer nya uppgifter om att Ford inte uteslutit att bygga också en mindre bilmodell motsvarande Ford Fiesta. En bilmodell som Ford lade ner produktionen av i förra veckan. Det eftersom Ford på sikt bara ska erbjuda elbilar i Europa.

– Vi ser på Fiesta som en övning för hela organisationen för att förstå vad som krävs för att vara konkurrenskraftiga och göra en vinst med en elbil. Men mindre fordon har mindre marginal. Vi har inte Volkswagen Groups eller Stellantis skala i Europa. Små fordon som Fiesta är inte Ford Motor Companys hjärta, berättade Martin Sander, chef för Ford Model e i Europa till branschtidningen Automotive News Europe.

Martin förtydligar dock att ”inget är bestämt, men inte heller uteslutet”. Men i första hand ska Ford hålla ett globalt förhållningssätt och bygga elbilar som fungerar i Nordamerika, Europa och andra delar av världen.

Men en helt eldriven Fiesta skulle i storleksordningen motsvara det som Volkswagen presenterat tidigare i år i form av Volkswagen ID. 2all. En kompakt elbil med ett riktpris på 25 000 euro. Den är baserad på Volkswagens minsta plattform MEB Entry och har premiär 2025.

Volkswagen ID. 2all.

På frågan om Ford skulle kunna använda sig av Volkswagens minsta MEB-plattform svarar Martin Sander att Ford har ”ett mycket konstruktivt och positivt samarbete med Volkswagen och vi undersöker möjligen möjligheter att ta det till nästa nivå.”

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.