Fords eldrivna pickup F-150 Lightning kommer att erbjuda V2L-teknik. Alltså möjligheten att mata ström från elbilens batteri till andra enheter. På flaket på Ford F-150 Lightning finns flera 240-voltsuttag.
Uttagen kan ge många möjligheter. Som att driva elverktyg på en arbetsplats utan ström. Det kan också användas för att ladda en annan elbil. Något som Ford nu provat och berättar lite mer om.
Ford har helt enkelt kopplat in en vanlig ”nödladdare” i uttaget och anslutit den till en Ford Mustang Mach-E. Testerna visar att F-150 levererar ungefär ström motsvarande 3 mil i timmen hos Mustangen.
På kort tid skulle man kunna ge en elbil med för låg batterinivå en liten extra boost. För att den ska kunna ta sig till en laddare av egen maskin.
Under premiären av F-150 Lightning berättade Ford att F-150 Lightning skulle kunna driva ett helt hem i upp till tre dagar. Ford räknar då på ett hem som förbrukar omkring 30 kWh per dag.
– Att ha extra energi hemma gör saker mycket bekvämare och säkrare. Att använda F-150 Lightning för att ladda en väns elbil eller hjälpa till under ett strömavbrott är en av många nya fördelar för våra kunder med våra elektriferade bilar, säger Tough elektrifierade lastbilar, säger Fords ingenjör Patrick Soderborg.
Ford är inte den enda tillverkaren som utrustad sina elbilar med uttag. Vi har bland annat nyligen sett det i nyligen lanserade Hyundai IONIQ 5 och Kia EV6. Planerna hos de flesta tillverkare är långtgående. I framtiden skulle elbilar anslutna till elnätet kunna vara med och hjälpa till att stabilisera nätet.
Kommentera