De kinesiska biltillverkarna har blivit oerhört konkurrenskraftiga de senaste åren. Flera nya märken har tagit allt större marknadsandelar i Europa och nådde förra året nästan tio procent. Något som västvärldens biltillverkare borde oroa sig för menar branschexperter.
– Kinesiska elbilstillverkare är ultrakonkurrenskraftiga idag, frågan i varje styrelserum just nu borde vara, hur kan vi konkurrera med dem?, kommenterar fordonskonsulten Michael Dunne i Bloomberg.
Att den kinesiska elbilstillverkaren BYD för första gången leverera fler elbilar förra kvartalet än Tesla är ett tecken på den enorma driftkraften. Och Fords VD Jim Farley är också oroad. Han har startat upp ett team inom Ford som har som uppdrag att se till att Ford kan hålla jämn takt med kineserna. Han har själv provat några av konkurrenterna:
– Det är inte en fantastisk bil, men den är riktigt bra, säger han om BYDs billiga elbil Dolphin. En kompakt modell som i Sverige kommer kosta från 360 000 kronor när försäljningen drar igång i år.

Att steppa upp och bli mer konkurrenskraftiga är av yttersta vikt, betonar Farley. Den biltillverkaren som inte kan hålla jämna steg med de kinesiska tillverkarna riskerar att tappa 30 procent av sina intäkter påpekar Farley, och summerar med att de kinesiska elbilstillverkarna är ett ”kolossalt strategiskt hot”.
Fords team som arbetar med att få Ford att hålla jämna steg med kinesiska är ett nytt specialistteam stationerat i Kalifornien. Här arbetar 100 personer lett av Alan Clarke som tidigare arbetade på Tesla med konstruktionen av Model Y. De ska utveckla Fords nya billigare elbilar.
Den nya plattformen kommer att ligga till grund för en liten suv och en liten pickup. Den första modellen ska komma i slutet av 2026, och det med ett riktpris på 25 000 dollar. Den ska inte bara stå emot kineserna, utan också Tesla.
– Det motsvarar det förväntade grundpriset för den lågkostnadsbil som Tesla arbetar på, sa en person till tidningen. Inlednings kommer nya billiga elbil ha ett litiumjärnfosfatbatteri som är cirka 30 procent billigare än traditionella litiumjonbatterier. Men även andra batteritekniker utvärderas, tillägger en källa till tidningen.
Kommentera