Ford arbetar på en ny generation elbilar med fokus på särskilt viktiga attribut för elbilar. Det handlar om viktbesparingar, enklare konstruktion, lägre rullmotstånd och bättre fokus på aerodynamik. Planerna delgav Ford under en stor konferens i förra veckan.
Ford avslöjade också att man arbetar på en ny pickup med banbrytande design som ska placera sig intill Ford F-150 Lightning och en ny större sjusitsig SUV. Dessa två kommer tillhöra den nya generationen elbilar som Ford har under utveckling med produktionsstart om två år.
Genom god aerodynamik hoppas också Ford kunna hålla nere vikten även på den större suven. För Ford handlar det om att erbjuda en bra räckvidd, från ett så litet batteri som möjligt. Just en mindre batteristorlek är en av de enklaste viktbesparingarna man kan göra. Det är också nyckeln till lönsamhet.
– Allt jag hör är alla dessa presentationer om 725 kilometer räckvidd, eller 800. Häromdagen kom ett tillkännagivande om en treradig crossover som blir eldriven. De här batterierna är enorma och om du har den typen av batterier kommer du inte att tjäna pengar. Jag har ingen aning om vad som händer i den här branschen just nu, sa Fords VD Jim Farley.
– Vi kommer inte sträcka oss till 1000 kilometers räckvidd. Vi försöker göra det minsta möjliga batteriet för konkurrenskraftig räckvidd, tillade Farley.
Ford kommer sätta gränsen vid batterier på 100 kWh i den nya 7-sitsiga suven, det medan man gav gliringar till konkurrenter som Cadillac Escalade IQ och GMC Hummer EV med batteristorlekar på 205 kWh.
Kommentera