Att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035 är inte en kostsam klimatåtgärd på bekostnad av jobb och valfrihet. Tvärtom är det en nödvändig strategi för att stärka Europas konkurrenskraft.
Det menar Michiel Langezaal, VD för laddningsoperatören Fastned. Han uppmanar nu politiker, beslutsfattare och bilindustrin att se framåt.
Langezaal förklarar att vägtransporter står för 18 procent av EU:s utsläpp men frågan handlar inte bara om klimat. Det handlar om Europas konkurrentkraft som en bilindustri.
Kina beslutade för mer än tio år sedan att satsa fullt ut på elbilar och har skapat en ny global konkurrenskraftig bilindustri. Europa riskerar att halka efter om man fortsätter att klamra sig fast vid förbränningsteknik eller hybrider.
– Det här handlar om att bygga framtidens industri. Inte att hålla fast vid det förgångna, skriver han.
Elbilar är redan mer energieffektiva, billigare att köra och är på väg att bli lika prisvärda att köpa som bilar med förbränningsmotor. Samtidigt expanderar laddningsnätverk snabbt med 400 kW-laddare till kommande modeller som kan ladda fullt på bara några minuter.
Langezaal menar att 2035-målet kommer att skapa nya jobb, driva innovation och åter sätta Europa i täten på den globala bilmarknaden.
– Att se utfasningen som en grön lyx är att missa poängen. Det är en strategi för att säkra Europas konkurrenskraft i en ny era av mobilitet, avslutar han.
















Kommentera