FN-förslaget: Enklare att kolla batteristatus på elbilar och krav på garantier

I samband med att allt fler länder fasar ut förbränningsmotorn till förmån för elbilen har FN:s ekonomiska kommission för Europa (UNECE) börjat engagera sig i frågan. För att säkerställa att köparna får bra elbilar med hållbara batterier har UNECE tillsammans med flera länder börjat skissa på regelverk om garantier.

Idéen om ett internationellt regelverk har fått stöd från flera länder och regioner, bland annat EU, Kanada, Kina, Sydkorea, Japan, Storbritannien, Nordirland och USA.

Förslaget säger att biltillverkaren måste ställa vissa garantier för att batteriet håller över tid. I förslaget finns två olika batterinivåer för två olika tidsintervall. Den första delen säger att ett batteri i en elbil inte får tappa mer än 20 procent av sin kapacitet under de första fem åren eller innan 10 000 mil.

Efter 8 år och 16 000 mil får batteriet inte ha tappat mer än 30 procent. Reglerna är mer generösa än vad många biltillverkare tillåter idag och håller sig också inom ramen för vad de flesta äldre batterierna idag lever upp till.

Enklare att kolla status på elbilars batterier

Det nya regelverket ska också göra det enklare att kontrollera hälsan på batteriet i begagnade bilar. Förslaget är att varje fordon måste rapportera sin egen batterihälsa till lämplig lokal eller regional myndighet.

– Enligt den föreslagna förordningen kommer korrekt information om batteriets hälsa och återstående kapacitet att göras fritt tillgänglig för fordonsägaren. Detta kommer att ge värdefull information vid köp- och försäljning av begagnade elbilar och andra byten av fordonsägare, Asäger ndré Rijnders, arbetsgruppens ordförande.

Lagförslaget ska förhindra biltillverkare att använda material och batterier av låg kvalité i sina batterier. Det för att ge konsumenten ett ökat skydd och göra övergången till elbilar mer trygg. Bättre och mer hållbara batterier minskar också förbrukningen av kritiska råvaror och minskar slöseriet av resurser.

I mars 2022 kommer man genomföra en omröstning om att gå vidare med förslaget. Om beslutet träder i kraft måste länderna som ställer sig bakom den tillämpa regelverket så tidigt som början av 2023.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.