Fler destinationsladdare på fjällen löser sportlovens laddköer

Romme Alpin har elbilsladdare.

Sportlovsveckorna avlöser varandra, och denna veckan har det bland annat varit stockholmarnas tur att njuta av de vackra fjällen. Nu väntas många fjällresenärer återvända hem, och det medför också en förhöjd risk för laddköer på sina håll.

John Wastring som är VD på laddningsföretaget Zaptec tror däremot att köerna på många håll hade kunnat undvikas genom att elbilister ändrar sitt beteende. Det visar resultatet från en Sifo-undersökning som Zaptec genomfört.

Var tredje elbilsägare laddar nämligen mer än de behöver. Wastring menar att sportlovstrafiken riskerar samma typer av köer som uppstod i Malung i början av året just för att resenärer laddar i onödan.

Endast en av fem elbilsägare laddar enbart det som krävs för att nå sin destination uppger de i undersökningen. Samtidigt laddar nästan en av tre (30 procent) mer än de behöver för att komma fram.

Det optimala är att enbart snabbladda lagom mycket för att ta sig till nästa stopp, snarare än att fylla batteriet helt. Orsaken till att man laddar mer än nödvändigt kan bero på en oro över tillgången på laddinfrastruktur senare under resan. Som ett sorts moment 22.

Fler destinationsladdare

Men att lära känna sin elbil och att inte ockupera snabbladdare mer än nödvändigt är bara en liten del av lösningen. Wastring menar att resmål så som hotell och fjällstugor måste satsa på destinationsladdning. Då flyttar man en stor del av laddningsbehovet bort från trafiken till en tidpunkt då bilen ändå står parkerad.

– Lösningen är att satsa mer på destinationsladdning: att fler laddar där de ändå står parkerade under längre tid, som vid hotell eller fjällstugor. Det minskar trycket på snabbladdarna, gör resandet smidigare och kan på sikt även bidra till att balansera elnätet genom att fungera som en effektresurs, summerar John Wastring.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.