Fisker släpper nytt om Fisker Pear – tålig, uppkopplad och nedbantad för lågt pris

Fisker Pear ska locka med ett lågt pris men också med plats för sex personer. Det trots sitt kompakta format. Nu släpper Fisker nya detaljer och avslöjar bland annat räckvidden kommer att sträcka sig från 320 till 560 kilometer (WLTP) beroende på utförande.

Den grundläggande basmodellen får ett riktpris på 29 900 dollar (det motsvarar 327 000 kronor, men före skatter och avgifter). För att pressa priset har Fisker tänkt om hur man bygger en bil från grunden.

– Med Pear har vi kastat ut normerna genom fönstret. Vi skapade det här fordonet med idén att unga människor som bor i världens stora städer behöver innovativ, mångsidig och prisvärd mobilitet, berättar VD Henrik Fisker.

Fisker Pear har en ny karosstruktur i lätt stål och Fiskers ingenjörer har kunnat minska antalet delar med upp till 35 procent. Bilen mäter 4,5 meter i längd och kommer erbjudas både som fem- och sexsitsig.

Fiskers försök att förenkla är tydligt inte minst i interiören. Den är avskalad och enkel i sin utformning. I det sexsitsiga utförandet blir den främre passagerarstolen ett stort säte för två och ersätter mittkonsolen.

Fisker Pear med den mindre standardskärmen.

Den enkla och robusta interiören är extra hållbar utan ömtåliga rörliga delar. Perfekt för bildelning, barnfamiljer eller personer som vill slita på bilen genom att använda den ordentligt, framhåller Fisker.

Enkel interiör, utan onödiga saker.

Pear får också ett loungeläge där alla säten kan fällas ner. Det skapar en stor yta som gör det möjligt att använda bilen för att vila eller ligga och titta på film. En större vridbar mittskärm på 17,1 tum finns som tillval.

Fisker är också speciellt stolta över det unika bagageutrymmet med den ”magiska” Houdini-öppningen. Den gör det enklare att lasta i och ur bilen vid trånga parkeringssituationer eller där takhöjden är begränsad. Bagageluckan glider ner bakom den bakre stötfångarens balk.

Fram under huven gömmer sig också en frunk, som Fisker föreslår att man kan använda för hämtpizza eller svettiga träningskläder. Men man vill kanske inte kombinera de två. Frunken är i vilket fall isolerad som tillval för att hålla mat varm eller kall.

Teknisk information

Fisker kommer att erbjuda två batteristorlekar som ger en uppskattad WLTP-räckvidd på antingen 320 kilometer eller 560 kilometer. Bilen ska klara 0 till 100 km/h på 6,8 sekunder och kommer erbjudas både som bakhjulsdriven och fyrhjulsdriven variant.

Standard är 20-tumshjul utrustade med däck med lågt rullmotstånd medan 22-tumshjul med högprestandadäck finns som tillval. Dessutom kommer en Fisker Pear Extreme med mer prestanda.

Snygga ramlösa fönster och texten Power på insteget.

Pear blir också först med att få Fiskers egenutvecklade högpresterande dator, Fisker Blade. Den ska erbjuda en helt ”ny uppkopplad och digital kundupplevelse i eran av programvarudefinierade fordon”. Datorn är konstruerat för att vara snabb, energieffektiv med hög säkerhet och kommer vara framtidssäkrad genom att vara en modulär fullt uppgraderbar enhet.

Ombord finns också ett inbyggt Ethernet-nätverk på flera gigabits som ansluter resten av fordonssystemen till Fisker Blade för höghastighetsnätverk och diagnostik. Ett trådlöst 5G/Wi-Fi6-nätverk gör Pear till ett molnanslutet minidatacenter där Fisker står för utformningen och utvecklingen av både fordonssystemets programvara samt datapipeline för högeffektiv analys i molnet och i bilen.

Tillverkningen och leveranserna ska starta i juli 2025.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.