Fisker sätter adaptiv farthållare bakom betalvägg

Nykomlingen Fisker vill hoppa på den digitala prenumerationstrenden som allt fler biltillverkare börjat med. Norska bilsajten Elbil24 skriver att Fiskers billigare instegsmodeller kan få vissa funktioner låsta från fabrik. För att sedan få tillgång till dem krävs en månadsprenumeration.

Det kan handla om att prenumera på Fiskers förarassistanssystem Intelligent Pilot som bland annat innehåller adaptiv farthållare. Men vad kostnaden blir har Fisker ännu inte kommunicerat. Fisker levererar just nu bara sin toppmodell Fisker Ocean Extreme och där ingår allt.

Fisker är inte ensamma om att erbjuda funktioner genom prenumeration. Tesla gör det för sin självkörande mjukvara FSD Beta. BMW lade stolsvärme bakom en prenumeration, men möttes visserligen av skarp kritik.

Enklare vid produktionen

Tanken med prenumerationer behöver nödvändigtvis inte handla om att biltillverkaren vill säkra upp löpande intäkter. En liten prenumeration på någon ynka hundralapp ger ingen större förtjänst i förhållanden till vinsten vid den initiala försäljning.

Istället handlar det oftast om att minska på komplexiteten vid produktionen. Genom att ”skicka med all hårdvara” även på sina basmodeller som säljs till en lägre kostnad kan tillverkaren slippa att hantera olika variationer. Det sänker i sin tur den genomsnittliga produktionskostnaden.

Om tillräckligt många betalar för prenumerationen lönar sig den extra hårdvaran. För kunden blir mervärdet så klart ett lägre inköpspris. Kunden själv kanske inte vill använda den adaptiva farthållaren, men när den säljer vidare bilen kan den möjligheten vara ett mervärde för nästa kund.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.