Fisker delar massor av smått och gott om Fisker Alaska

I början av månaden överraskade Fisker oss med den eldrivna pickupen Fisker Alaska. Den nätta och kompakta pickupen, som inte är så nätt med svenska mått, ska trots sitt format ha plats för fem personer och rejält med utrymme på lastbädden. Nu delar Fisker med sig av ännu mer smaskiga detaljer och ännu fler bilder.

– Alaska bryter mot konventionen. Den passar inte in i något aktuellt segment eftersom den kombinerar egenskaperna hos en mellanstor pickup med kapaciteten hos en fullstor sådan tack vare sin innovativa utfällbara lastbädd, berättar VD Henrik Fisker.

Fisker Alaska ska bli en mångsidig pickup som ska ha ”allt”. Den ska erbjuda sportiga och dynamiska köregenskaper i kombination med lyxig SUV-komfort och uppfylla alla de krav som ”kräsna köpare på pickup-marknaden förväntar sig”.

Fisker kommer erbjuda Alaska med två olika batteristorlekar. Ett batteri på 75 kWh som ska leverera upp till 370 kilometer i räckvidd och ett större paket på 113 kWh som ska ge 550 kilometer i räckvidd. Flera olika motoralternativ kommer erbjudas, och sprinten 0 till 100 km/h ska Alaska avklara på 3,9 till 7,2 sekunder beroende på utförande.

Trots att Fisker beskriver Alaska som en nätt pickup så mäter den 5,3 meter på längden. Det är en stor bil med svenska mått, men liten med amerikanska mått. Som en jämförelse är Ford F-150 Lightning 5,9 meter lång.

Men magin ligger i lastbädden, som normalt kan lästa 1,4 meter långa föremål, men kan utökas till 2,3 meter. Det genom att fälla ner bakväggen av kupén och fälla sätena. Fisker kallar det för Houdini-partiet. Genom att sedan också fälla lämmen bak på flaket går det att lasta 2,8 meter långa föremål.

Utöver förvaring på flaket får Fisker Alaska också en rymlig frunk fram på bilen. Det relativt lilla formatet ska göra det till den lättaste pickupen på marknaden.

Interiört finns en rad olika egna lösningar. Fisker Alaska kommer bland annat med marknadens största mugghållare. Passagerarstolen kompletteras också med ett fikabord.

Alaska får också en mycket viktigt finess. En upphängningsanordning för cowboy-hatten i taket. Det ska också finnas smarta hållare för pennor, ficklampor och annat smått och gott som kan vara nyttigt att ha nära till hands.

Fisker Alaska ska tillverkas i USA med de första leveranserna i början av 2025. Priserna kommer där börja på 45 400 dollar för basmodellen. Om Alaska kommer till Europa återstår att se.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.