I början på augusti var det premiär för inte mindre än tre nya elbilar från Fisker. En av modellerna var den kraftfulla prestandasportbilen Fisker Ronin, eller Fisker Rönin som man nu tycks ha gått över till att kalla den.
Fisker beskriver den som världens första helt eldrivna GT-supercab. Det blir en sportig elbil med över 1000 hästkrafter och en målräckvidd på 965 kilometer. Det genom ett nytt revolutionerande inbyggt batteri.
Ingen nytt med den infon. Men nu lättar Fisker lite ytterligare på locket och berättar mer om Rönin. Dessutom får vi se en hel del nya bilder på skapelsen.

Fisker Rönin kommer tillverkas i en begränsad utgåva på 999 exemplar och det med ett riktpris på 385 000 USD (4,2 miljoner kronor). Den förväntande produktionsstarten är satt till andra halvan av 2025.

– Vårt mål var att skapa en klassisk Grand Touring-bil, uppdaterad för 2000-talet och utvecklad för kunder som vill köra från Los Angeles till Napa Valley på en enda laddning eller ta sig an autobahn i jämn hög hastighet utan att behöva oroa sig för batterikapaciteten, förklarar VD Henrik Fisker.
Fisker Rönin kommer att få en toppfart på 275 km/h och ska klara 0 till 100 km/h på runt två sekunder.
Plats för fem

I kupén finns det plats för upp till fem personer och Fisker lovar dessutom att det ska finnas två generösa lastutrymmen – något som annars ofta är snålt tilltaget i superbilsvärlden. Ett fram och ett bak.

De bakre fjärilsdörrarna ska göra det enkelt att komma åt baksätet. De öppnas med hjälp av ett handtag som fälls ut efter att framdörrarna öppnats, eller med hjälp av en smartphone. Det vikbara kolfibertaket går också att öppna och stänga med hjälp av mobiltelefonen.

Det slutliga löften är att Fisker Rönin ska fokusera på körglädje snarare än autonom teknik. Även om så klart sådant också kommer finnas i Rönin.
Kommentera