Fiat kopierar Tesla genom att minska på valmöjligheterna

1909 ska Henry Ford ha sagt att kunderna kan välja ”vilken färg på bilen de vill, så länge de väljer svart”. Citatet förkroppsligar på något sett den (kostnads)effektiva löpande band-teknik som Ford utvecklade. Det som gjorde det möjligt för vanligt folk att för första gången köpa en egen bil.

Sedan dess har tillvalsbroschyrerna hos de flesta biltillverkarna bara blivit tjockare och tjockare – även hos Ford. Undantaget är Tesla som stenhårt har tagit till sig Henry Fords ursprungliga strategi med så lite variation som möjligt för att skapa en effektivare produktionslina. Det har varit framgångsrikt och Tesla är idag en av de biltillverkarna som har störst marginal i branschen.

Idag meddelar Fiat att man också kommer att införa en betydligt mer förenklad process med minimalt med tillval. Målet är att kunderna ska kunna beställa en Fiat i tre enkla steg.

Kunden väljer bilmodell, färg och tillvalspaket. Tre tillvalspaket kommer att erbjudas: Style, Tech och Comfort. De tre paketen kompletterar varandra, så kunden kan kombinera paketen utifrån egna preferenser.

Som grädde på moset kan kunden alternativt välja ett ”All in”-paket med alla tillval med allt från paketen och lite till.

Fiat kommer införa strategin på alla sina personbilar samt på lätta kommersiella fordon inom Fiat Professional.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.