Ferrari presenterar det tekniska som sin första elbil – 1113 hk, 530 km räckvidd

Ferrari kommer nästa år att lansera sin första elbil Elletrica. Nu har Ferrari presenterat detaljerna kring den tekniska plattform. Det blir en kraftfull maskin som ska klara 0 till 100 km/h på 2,5 sekunder.

Elletrica kommer få en total motoreffekt på 830 kW (1113 hk) och ett vridmoment på 8000 Nm vid hjulen. Den ska ha en toppfart på 310 km/h och en räckvidd på över 530 kilometer på en laddning från ett batteri på 122 kWh. Snabbladdning ska ha en maximal effekt på 350 kW.

I ett dokument på nästan 30 sidor i samband med företagets Capital Markets Day i Maranello har man avslöjat detaljerna kring chassit och de centrala komponenterna i Ferrari Elettrica.

Modellen markerar ett historiskt steg för biltillverkaren och blir en ny hörnsten i Ferraris strategi där förbränningsmotorer, hybrider och nu även eldrift ska samexistera.

Ferrari Elettrica har utvecklats helt internt och beskrivs som resultatet av en ny teknisk filosofi med över 60 egna patent. Både chassi och kaross tillverkas till 75 procent av återvunnet aluminium vilket minskar koldioxidutsläppen med 6,7 ton per bil.

Batteriet är integrerat i golvet och ger bilen en 80 millimeter lägre tyngdpunkt än en motsvarande bensinmodell något som Ferrari lovar ska förhöja märkets karakteristiska körkänsla.

Drivlinan består av två elektriska axlar med totalt fyra motorer utvecklade i Maranello med teknik hämtad från Formel 1. Systemet ger extrem prestanda och effektivitet samtidigt som en nyutvecklad ljudlösning förstärker vibrationerna från drivlinan för att skapa ett unikt och autentiskt Ferrari-ljud.

Elettrica får tre körlägen: Range, Tour och Performance. Via paddlar bakom ratten kan föraren välja mellan fem nivåer av kraft och motorbroms för att återskapa känslan av växling och ge en mer engagerande körupplevelse.

Den aktiva fjädringen ska ge en perfekt balans mellan komfort och kontroll. Det med ett viktförhållande på 47 procent fram och 53 procent bak. Tillsammans med fyrhjulsstyrning och avancerad momentfördelning förfinas upplevelsen ännu mer.

Ferrari lovar att Elettrica ska leverera samma precision och dynamik som märkets mest andra modeller är kända för.

Ferrari planerar att visa interiören i början av 2026, följt av världspremiären senare under samma år.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Har följt utvecklingen av elbilar sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.