Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Det är dags att ta kol på lite myter om elbilar. Är de inte tråkiga att köra? Hur kan batteriet räcka? Och orsakar inte tillverkningen mer skada än en klassisk bensinbil?

De är tråkiga att köra.

Nej. De är riktigt roliga. Elmontorn är snabbare på att svara på respons från dig än en vanlig bensinbil. När du trycker på gasen så sticker den. En bensinmotor har en viss kemisk reaktion med fördröjning i form av bränsle som ska sprutas in i motorn, och antändas. Den fördröjningen har inte en elbil vilket gör den mycket roligare att köra.

Annons

Det går inte att köra långa sträckor.

Jo, det går det, i princip kan du ta dig från Norrland ner till södra Europa utan problem. Det tar bara lite mer tid och du måste planera din körning utefter ett växande nät av laddstolpar. Dagens vanliga elbilar har en räckvidd omkring 20 mil, medan vissa dyrare ändå upp till 50 mil. (Se vår jämförelse av elbilar)

Det är svårt att hitta laddplatser.

I större orter och utmed större vägar är det sällan ett problem. I Sverige finns långt över 1000 laddstationer, en siffra som växer i snitt med en station om dagen just nu. Så inga problem. Dessutom är många stationer fortfarande gratis. (Se vår laddkarta)

Batterierna är dåliga.

Batterierna är ganska dyra, och det ställer så klart krav på att de ska hålla. En bensindriven bil håller länge med rätt skötsel och i en elbil är batterierna det största orosmomentet. Dessa är dock mycket bra idag, och långt bättre än de som vi tillexempel har i våra mobiltelefoner.

Undersökningar visar att batterierna i en Tesla Model S bara tappar sex procent efter 10 000 körda bil. När det är dags att byta ut batterierna är de troligtvis mycket billigare och effektivare.

Tillverkningen av elbilar förstör miljön

Det är sant att tillverkningen av elbilar orsakar ett större koldioxidutsläpp än tillverkningen av en bensinbil. Detta på grund av batteriet. Men om man räknar under hela bilens livstid, så är en elbil ett grönare val (om du väljer grön el). Under hela bildens längd räknar man med att 85 procent mindre än bensinbilen. Men samtidigt gör vi framsteg i batteritillverkningen, och det redan grönare valet kommer bli ännu grönare.