I veckan kom den olyckliga nyheten om att ett fartyg lastat med bilar brunnit utanför Nederländernas kust. Ombord fanns omkring 4000 bilar, varav flera elbilar. Och precis som i samband med alla andra bränder där ordet elbil råkade nämnas så får händelsen enorm spridning.
Det sprids både i medier som använder ordet elbil spekulativt som klickbete och i motståndsgrupper på Facebook som älskar att skratta åt hemska olyckor i världen som involverar elbilar. Och det helt utan att brandorsaken är fastställd.
I många fall är omtalade elbilsbränder rena ”lögner”, för att citera journalisten Maths Nilsson från Carup som skrev en krönika med anledningen av branden utanför Nederländerna. Maths menar att osanningarna bara riskerar att sänka hela elektrifieringen.
Det är också tydligt i en Sifo-undersökning från 2021, där hälften av alla tillfrågade trodde att elbilar löpte en större brandrisk. Sanningen är att elbilarna brinner betydligt mer sällan. Det är bara att titta på Norge, där skiftet till elbilar gått betydligt snabbare än på någon annan plats i världen. Här visar statistiken med en stor volym elbilar och fossilbilar som bas tydligt sanningen.
9 gånger ökad brandrisk med fossilbil
Under 2022 började det brinna i 703 bensin- eller dieselbilar i Norge. För elbilar var den siffran 22. Men för att det ska bli mätbar statistik behöver vi då ställa siffran till det totala beståndet. På vägarna fanns det under 2022 då 1 957 671 bensin- eller dieselbilar, respektive 599 169 elbilar.
Ett förhållanden mellan dessa visar att brandrisken i en elbil förra året var 4 på 100 000. Samtidigt var siffran för en bensin- eller dieselbil 36 på 100 000.

Statistiken inkluderar inte anlagda bränder, eller bränder som spred sig från exempelvis en närliggande fastighet.
Samma trend i Sverige
Även svenska MSB har redovisat liknande statistik, som under 2022 noterade att brandrisken hos en elbil i Sverige också var 4 på 100 000 elbilar. Under förra året har MSB noterat nio incidenter med elbilar som började brinna.
Datum | Orsak |
---|---|
2022-01-20 | Brand i batteriet i egenbyggd elbil under byggnation. |
2022-01-28 | Rök in i kupén på en elbil under färd, batteriet troligen inte påverkat av branden. |
2022-03-09 | Fyra elbilar från hemtjänsten började brinna på en parkering, oklart om de var på laddning eller orsak till branden. |
2022-04-14 | Brand i vänster framlykta på en elbil under färd. |
2022-05-20 | Brand och rök från motorrummet på en elbil då den startades. Oklart om batteriet var påverkat. |
2022-08-23 | Elbil började brinna efter att ha blivit påkört av ett tåg. Det är troligt att det var batteriet som började brinna i bilen. |
2022-09-25 | Brand i elbil som startat i hjulhuset, bilen stod på laddning. Batterierna var inte påverkade, oklar orsak till brandorsaken. |
2022-10-22 | Brand i elbil efter krock med ett förråd, bilens batteri började brinna. |
2022-12-07 | Brand i elbils motorrum, okänd orsak till branden. Batterierna var inte påverkade och det var oklart om bilen stod på laddning. |
– Ser vi till antalet bränder per bil och jämför med drivmedel är det fortsatt fler personbilar som drivs med fossila bränslen som brinner än de som drivs med litiumjonbatterier helt eller delvis, summerade MSB undersökningen med.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.