Volkswagen har idag visat upp en specialvariant av Volkswagen ID.3 GTX på en ID-träff i Locarno i Schweiz. Denna Volkswagen ID.3 GTX FIRE+ICE är framtagen i samarbete med Münchenbaserade klädmärket Bogner. Den är också en hyllning och uppföljare till Volkswagen Golf Fire and Ice som togs fram 1990, också med Bogner.
Bilen har bland annat fått en unik trelagerslack med en glaspärleffekt och många detaljer i interiören som hyllar föregångaren samtidigt som den kliver in i den moderna elektriska tidsåldern.
Bilen är i grunden baserad på en ID.3 GTX Performance vilket är den kraftfullaste av alla ID.3-bilar.

En motor på 240 kW (326 hk) och ett vridmoment på 545 Nm driver bakhjulen. Bilen klarar 0 till 100 km/h på 5,7 sekunder. Ombord finns ett batteri på 79 kWh som ger upp till 601 kilometer i räckvidd. Ett adaptivt Sport DCC-chassi planterar bilen mot vägbanan.
– Med ID.3 GTX FIRE+ICE understryker vi hur mycket känslomässig vår sportiga toppmodell är. Vårt designteam hade otroligt roligt att omtolka den ikoniska 90-talsdesignen och på så sätt utveckla den vidare, berättade Andreas Mindt. Head of Design på Volkswagen.

Interiören är uppdelad i två färger. Accentfärgen Flaming Red för ”FIRE” dominerar på sätena och sömmarna på förarsidan och sätet bakom. Sätena och interiören på passagerarsidan kännetecknas av designelement i isblått (”ICE”).

Den övre delen av instrumentpanelen och golvmattorna har skräddarsytts med ett lasergraverat ”FIRE+ICE”-mönster.

Gaspedalerna i rostfritt stål har en speciell ”FIRE+ICE”-design istället för Play-Pause-designen som annars finns i ID-familjen. Accelerera med ”FIRE”-logotypen, bromsa genom att tryck på ”ICE”-logotypen.

Många färger, tyger och element hämtar sin inspiration från Bogners egna ”FIRE+ICE”-kollektion. Sätena är quiltade och återspeglar designen hos märkets dunjackor.

Öppnar man dessa ”jackor” på sätena dyker den ursprungliga ”FIRE+ICE”-textilen från 1990-talet upp under.

Den ursprungliga Fire and Ice-Golfen skulle initialt först bara ha producerats i 10 000 exemplar, men produktionen slutade till slut på 16 700 exemplar till följd av det stora intresset. Om ID.3:an i detta stuket kommer sättas i produktionen återstår att se.
Kommentera