Det tycks vara ganska tacksamt att citera Trafikanalys rapport om hur elbilarna försvinner ut ur Sverige på export. Det har vi kunnat läsa spaltmeter om de senaste veckorna. Men riktigt så dystert behöver det inte vara.
Rapporten visar nämligen på en positiv sak när det kommer till elbilar. Den visar att elbilarna stannar kvar betydligt längre i Sverige idag än vad de gjorde för tre år sedan. Även om det så klart fortfarande är en hel del elbilar som gått på export från Sverige.
För tre år sedan försvann många elbilar ut ur landet redan efter sex till 12 månader efter att de registrerades för trafik första gången. Nu tar det upp till tre år innan samma volym lämnat landet.

Enligt Trafikanalys finns det flera förklaringar. Den ena är att elbilarna nu har blivit vanligare, vilket stärker deras ställning på andrahandsmarknaden då privatpersoner i större utsträckning kan tänka sig en begagnad elbil.
En annan förklaring kan vara bonusen som elbilar kunde erhålla efter att de varit i trafik
i sex månader. Bonusen togs bort i november 2022 och det går inte att utesluta att det
förekom ett utnyttjande av bonusen.
Men det förekommer ändå att elbilar går på export, och de har en betydelse på vagnparken med elbilar. Tillväxten för antalet elbilar i trafik var 23 procent för 2024. Utan exporten hade tillväxten i stället varit 29 procent.
Ändå rekordexporter
Totalt nådde exporten av personbilar (alla drivmedel) rekordnivåer under 2023 och avtog endast marginellt under 2024. Bland de exporterade personbilarna var elbilarna överepresenterade. De utgjorde 12 procent av de exporterade begagnade personbilarna under 2024 men stod samtidigt endast för sex procent av bilarna i trafik.

Att exporten har ökat menar Trafikanalys är en konsekvens av en svagare kronkurs vilket gör det attraktivt att köpa en personbil från Sverige. Då blir också bilar med ett högre pris (elbilar) mer attraktiva.
Många av de bilarna som nu går på export är leasingbilar, som är förhållandevis nya bilar. Det kan leda till en brist på relativt nya bilar på begagnatmarknaden, erfar Trafikanalys. Myndigheten menar att konsekvensen av det är att bilköpare nu antingen kommer styras mot nybilsköp – eller att man köper en betydligt äldre bil.
Kommentera