Man ska undvika att lämna sin elbil med tomt batteri. Det menar Benny Christensen som är teknisk konsult på NAF, norska motsvarigheten till Motormännen. Om man når 0 procent på batterimätaren så är rådet att ansluta bilen till en laddare direkt.
– Inga elbilar ska lämnas med tomt batteri över tid. Det gäller alla elbilar. Högspänningsbatteriet måste underhållas, säger Benny Christensen till Motor.no.
– Det uppstår ett batterislitage, på samma sätt som när man snabbladdar för ofta. Det är osannolikt att batteriet skadas, men vi rekommenderar inte att batteriet är tomt. Det händer något med kemin i batteriet, förklarar Benny.
Rådet är också att följa det som går att läsa i bilarnas instruktionsböcker. Motor.no lyfter fram Tesla som varnar att inte bara batteriet kan ta skada, utan också fordonets komponenter. Vid 0 procent slutar högvoltsbatteriet att strömförsörja fordonets komponenter och lågspänningsbatteri.
Men att köra slut på batteriet i en elbil är en utmaning – alla elbilar varnar tydligt när batterinivån når en kritisk nivå.
Långtidsparkering
Om bilen ska stå parkerad en längre tid är rådet att säkerställa att det finns tillräckligt med energi i batteriet så att bilen klarar perioden. Vissa elbilar kan förbruka energi även när de står parkerade.
Skillnaderna mellan olika modeller är stor, allt från 1 till 2 procent om dagen till någon enskild procent i veckan på andra modeller. Vid kyla eller extrem värme kan förbrukningen öka.
Tesla rekommenderar som en huvudregel en procent i batteriet per dag som bilen ska vara ståendes.
Om den ska stå uppåt ett halvår rekommenderar Benny Christensen att bilen sätts på underhållsladdning med en batterinivå på mellan 50 till 60 procent.
Kommentera