Lagom inför sommaren och glassäsongen lanserar nu Hemglass sina första eldrivna glassbilar. Det i samarbete med Mercedes-Benz.
De ikoniskt ljusblåa glassbilarna har förgyllt tillvaron för barn sedan 1968 och länge har vagnparken dominerats av bilar från just Mercedes-Benz. Nu tar man tillsammans nästa kliv för att utveckla vagnparken.
– Nu har vi hittat en bilmodell som kommer att göra att vi kan ställa om snabbare till el. Det känns skönt att kunna möta kunderna med fler eldrivna glassbilar framöver, säger Henrik Wessen som är fleet manager på Hemglass Sverige.
De eldrivna glassbilarna lämpar sig väl för ändamålet. De rullar ofta i bostadsområden och den tysta elektriska driften bidrar till ett minskat buller. Hemglass träffar många kunder och utåt blir det också ett sätt att visa upp tekniken för allmänheten.
– Få verksamheter är så lämpliga för eldrift som just glassbilar, säger Henrik.
Glassbilarna rullar enligt fasta scheman så företaget vet hur långt varje bil måste kunna köra varje dag. Det är också mycket stopp och starter och då är det mycket effektivare att använda en elbil.
De första eldrivna Hemglass-bilarna är baserade på Mercedes eSprinter. För Hemglass är det smidigt. De kan ha exakt samma påbyggnad som de tidigare bilarna med dieselmotor.
– Totalt sett är det också en bra ekonomi. Bara på skatt och service sparar vi tusentals kronor i månaden och med smarta elpriser är energin också mycket billigare än med en dieselbil, fortsätter Henrik.

Först ut med de eldrivna Hemglass-bilarna är Kristianstad. Där kör Evelina Wendel sedan tre år tillbaka för Hemglass:
– Det är så skönt, tyst och känns bra. Bara att slippa tanka. Dessutom kan man köra extremt mjukt och verkligen smyga fram, säger Evelina.
De nya bilarna är registrerade med 4,25 tons totalvikt och får med dispens köras med B-körkort. Genom den högre tillåtna vikten får de eldrivna glassbilarna lasta lika mycket som sina dieseldrivna motsvarigheter.
– Många av våra franchisetagare väntar med spänning in utvärderingen av de två första eldrivna Mercedes-bilarna. Men som allt ser ut nu så pekar mycket på att 2026 blir det stora året för Hemglass-elektrifiering, avslutar Henrik Wessen.
Kommentera