I fredags röstade EU igenom strafftullarna på elbilar som tillverkas i Kina och säljs i Europa. Bakgrunden till tullarna som innebär upp till 36 procent i tullavgift är att EU anser att den kinesiska staten subventionerat vissa av landets biltillverkare för att få orättvisa fördelar på den europeiska marknaden.
Nu uttalar sig Kinas handelsministerium om fullföljandet av tullarna som man varit kritisk till sedan dag ett. Kina menar att landets biltillverkare nått sitt resultat på den europeiska marknaden genom hårt arbete och inte genom subventioner.
– Kinas elbilar är marknadsdrivna med full konkurrens och har genom kontinuerlig innovation ökat kvalitetsutbudet av gröna kollektiva nyttigheter i världen, vilket ger ett viktigt bidrag till det globala svaret på klimatförändringar, sa en talesman för handelsministeriet.
Talespersonen menar att de ”europeiska sidans protektionistiska metoder allvarligt bryter mot WTO:s regler och stör den normala internationella handelsordningen”. Han fortsätter med att EU äventyrar handelsrelationerna mellan de två regionerna men att det också kommer att markera en inbromsningen av den gröna omställningen i EU, något som världen globalt kommer förlora på.
Tysk bilindustri kritisk

Stödet till tullarna har varit blandat inom EU. Tyskland och den tyska bilindustrin har varit emot tullarna. Volkswagen Groups VD Oliver Blume är orolig över beslutet att införa tullarna, och de motåtgärder som Kina kan tänkas införa.
– Möjliga strafftullar skulle vara särskilt riskabla för den tyska bilindustrin. Vi skulle möta betydande nackdelar på den kinesiska marknaden. Och det är därför vi helt klart är emot sådana nya regler, sa Blume till den tyska tidningen Bild am Sonntag.
Han förklarar att han hellre hade sett att företag som investerar och skapar jobb i Europa ska få föredelar, och undantas från strafftullarna. Den kinesiska marknaden är oerhört viktig för Volkswagen Group. Förra året sålde gruppen 3,2 miljoner bilar i landet.
– Vi står fast vid vår ståndpunkt att de planerade tarifferna är fel tillvägagångssätt och inte skulle förbättra konkurrenskraften för den europeiska bilindustrin, sa VW i ett uttalande.
Kina och EU håller fortfarande på att förhandla, och kritikerna till tullarna uppmanar nu att EU ska hitta en bättre lösning. En annan kritiker är Oliver Zipse som är VD för BMW. Han beskriver tullarna som ”en ödesdiger signal för den europeiska bilindustrin” och kräver snabba förhandlingar och en förlikning mellan de två parterna.
Volvo kan särbehandlas

Även fordonsgruppen Geely Holding där bland annat Volvo och Polestar ingår är kritiska till beslutet.
– Beslutet är inte konstruktivt och kan potentiellt hindra ekonomin och handelsförbindelserna mellan EU och Kina vilket i slutändan skadar europeiska företag och konsumentintressen, sa Geely.
Sveriges utrikeshandelsminister Benjamin Dousa hoppas att Volvo Cars ska särbehandlas och slippa tullarna som nu är fastställda till 18,8 procent för Geely Group. Sverige har tidigare ställt sig kritisk till tullarna men valde att lägga ner sin röst i omröstningen.
– Vi har nyligen fått mycket positiva signaler från kommissionen om att de förhoppningsvis kan gå vidare med individuella lösningar för bilindustrin och specifikt för Volvo Personvagnar. Vi får positiva signaler från kommissionen att det här kan bli en särlösning. Det betyder i praktiken att Volvo får behålla pengarna i stället för att de slussas in till EU, säger Dousa till Tidningen Närlingslivet.
Även bilbranschens lobbyorganisation ACEA har noterat utfallet på omröstningen och ”uppmuntrar Bryssel och Pekings ansträngningar för att hitta andra alternativ till strafftullarna”.
Kommentera