EU:s bilindustri lobbar för slappare utsläppsregler – önskar två extra år

Nästa år införs betydligt strängare utsläppsregler på bilar i EU. Något som garanterat kommer ge miljardböter för vissa biltillverkare. Nu lobbar bilbranschens lobbyorganisation ACEA för slappare regler.

– EU:s bilindustri har investerat miljarder i elektrifiering för att leverera fordon på marknaden som uppfyller kraven, men de andra nödvändiga ingredienserna för denna övergång är inte på plats och EU:s konkurrenskraft urholkas, skriver organisationen i sitt utlåtande.

ACEA menar bland annat att laddinfrastrukturen inte är tillräckligt utbyggd för att klara övergången. Dessutom saknar industrin en tillräckligt konkurrenskraftig tillverkningsmiljö med prisvärd grön energi, inköps- och skatteincitament och en säker tillgång på råvaror och batterier för att genomföra övergången tillräckligt snabbt. Faktorer som är en nödvändighet för att skapa attraktiva produkter, menar man.

”EU befinner sig i en kris orsakad av låg konsumentefterfrågan på elbilar och illojal konkurrens från tillverkare av elbilar från tredje land, vilket innebär att industrin inte kommer att kunna nå utsläppsmålen”, heter det i uttalandet.

Enligt de nya utsläppsreglerna får CO2-utsläppen från en biltillverkares levererade fordon under nästa år högst uppgå till 95 gram per kilometer. Det ner från årets nivå på 106 gram. ACEA skriver att den enda lösningen är att minska produktionen med upp till två miljoner fordon för att klara utsläppsmålen.

”EU-industrin kommer inte ha något annat val än att avsevärt minska produktionen, vilket hotar miljontals jobb i EU, skadar konsumenterna och negativt påverkar EU:s konkurrenskraft och ekonomiska säkerhet”, fortsätter uttalandet.

Det konkreta förslaget är att flytta 2025 års mål två år framåt i tiden.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.