Europeisk bilindustri kan bara räddas av fler elbilar, inte färre

Temabild.

Förra året såldes det 300 000 elbilar i Europa som var byggda i Kina. Det motsvarar nästan en femtedel (19,5%) av den totala försäljningen förra året. I år kommer den andelen att bli en fjärdedel (25%). Det enligt en analys från Transport & Environment.

De största volymerna kommer främst från västerländska märken som tillverkar bilar i Kina och importerar dem till Europa. Här nämns varumärken som Tesla, Dacia och BMW. Men på sikt kommer de kinesiska märkena gå om, deras konkurrenskraft är stor.

Långt pågående planer på att inför importtullar (på minst 25%) på elbilar tillverkade i Kina kan ge en kortvarig lättnad. Baserat på de nuvarande genomsnittliga priserna förväntas det göra mellanstora bilar som importeras från Kina något dyrare än motsvarigheterna i Europa, medan de mindre elbilarna fortfarande kommer vara billigare.

Bara europeisk konkurrens kan stoppa Kina

Men T&E menar att europeiska bilindustrin står inför en stor utmaningen. De ”måste öka elektrifieringen för att överleva”, står det i rapporten. Tullar kommer nämligen inte att stoppa de kinesiska företagen, de kommer att ändra sitt fokus och börja bygga elbilar lokalt i Europa. Tullarna är endast en kortsiktig lösning.

Ett tydligt steg är den kinesiska biltillverkaren BYD som redan startat bygget av en bilfabrik i Ungern, och batteritillverkaren CATL satsar också på lokalt tillverkade batterier i Europa. Redan 2026 kommer BYD att ha igång tillverkningen av elbilar i Europa.

– Tullar kommer att tvinga biltillverkare att lokalisera elbilsproduktionen till Europa, och det är bra eftersom vi vill ha dessa jobb och kompetensen. Men tarifferna kommer inte att skydda gamla biltillverkare länge. Kinesiska företag kommer att bygga fabriker i Europa och när det händer måste vår bilindustri vara redo, kommenterar Julia Poliscanova, senior chef för fordon och e-mobilitet på T&E.

Den europeiska bilindustrin kommer bara kunna stå emot den kinesiska bilindustrin genom att erbjuda konkurrenskraftiga produkter. Ett ”handelskrig” kommer inte stoppa Kina.

Nya investeringar, i lokala resurser

I rapporten skriver T&E att den europeiska bilindustrin måste öka sina investeringar och dessutom i större utsträckning lokalisera försörjningskedjorna till produktionen av elbilar. Det kommer ge både ekonomiska och klimatmässiga fördelar.

De nya importtullarna på elbilar från Kina måste därför också samköras med tydliga statliga direktiv för att påskynda övergången till elbilar hos den breda massan för att stärka den kortsiktiga effekten som tullarna ger. Annars riskerar Kina att ta över europeiska bilmarknaden ändå.

Men Europa bör inte stanna vid elbilar, menar T&E. Politiken bör bli en integrerad del av en mer strategisk grön industristrategi. Litiumjonbatterier är kärnan i detta. Europa kan, och måste, nämligen bli självförsörjande på inhemsk batteriproduktion till elbilar.

Med de planerade nya batterifabrikerna kan Europa detta året möta 66 procent av sin efterfrågan på batterier och hela 75 procent under 2025. Att bli helt självförsörjande är möjligt redan 2026 om alla projekt står klara i tid och kapacitetsmässigt.

– Batterier är den nya solenergin. Kina ligger före och dess statsstödda företag har enorm överkapacitet. Om vi ​​menar allvar med en motståndskraftig batteriförsörjningskedja i Europa måste vi lägga våra pengar där nu. Vi kommer inte att få en andra chans, avslutar Julia Poliscanova.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.