Det som dubbats till Europas billigaste elbil får nu en rad förbättringar. Och det utan att höja priset. Vi talar alltså om Dacia Spring som sedan lanseringen 2021 har sålts i nästan 180 000 exemplar fram till juni 2025.
Under årets första sex månader levererades mer än 17 000 bilar vilket gav modellen en andraplats i Europa bland elbilar i de mindre segmenten på privatmarknaden.
– Spring fortsätter därmed att vara den mest prisvärda elbilen på marknaden, skriver Dacia.

Nu har modellen uppdataderts med fokus på en bättre körupplevelse, högre säkerhetskänsla och ökad användbarhet i vardagen. Plattformen har förstärkts och batteriet har placerats i en ny central struktur för att förbättra viktfördelningen mellan fram- och bakaxel.

Resultatet är ett styvare chassi och stabilare vägegenskaper. Bromsarna får starkare assistans, en ny krängningshämmare blir standard samt fjädring och stötdämpare har justerats för bättre komfort och kurvstabilitet.
Bättre räckvidd, starkare motor

Dessutom berättar Dacia att aerodynamiken har förbättrats med nya underredespaneler och en bakspoiler som minskar luftmotståndet. Detta bidrar till att minska luftmotståndet och en förbättring av räckvidden jämfört med tidigare versioner.
Dacia Spring blir också motorstarkare. De nya alternativen är 52 kW (70 hk) eller 75 kW (100 hk). De ersätter de tidigare betydlig svagare alternativen 33 kW (45 hk) och 48 kW (65 hk). Nya spring ska upplevas starkare i hastigheter mellan 80 och 120 km/h. Den starkare varianten klarar sprinten på 6,9 sekunder jämfört med 14 sekunder för den gamla starkaste versionen.
På batterifronten introducerar Dacia nu ett LFP-batteri med en kapacitet på 24,3 kWh. Det ger en räckvidd på upp till 225 kilometer enligt WLTP (med 15-tums hjul) och bidrar samtidigt till bättre batterisäkerhet och längre livslängd till en lägre kostnad.
Dessutom har laddningen blivit snabbare med en maximal laddeffekt på 40 kW vid en snabbladdare. Att ladda batteriet från 20 till 80 procent tar 29 minuter. AC-laddning på 7 kW är standard.
Praktikaliteter

Bland praktikaliteter finns ett bagageutrymmet på 308 liter. Störst i klassen hävdar Dacia. Med fällda baksäten ryms 1 004 liter. I kupén finns flera små förvaringslösningar med totalt 32 liter extra utrymme.

Dessutom erbjuds V2L-funktion som gör det möjligt att driva externa elektriska prylar direkt från bilens batteri.
På insidan får alla varianter en 7-tums digital instrumentpanel som standard. De enklare utförandena har systemet Media Control som styrs via ratten och kompletteras med en app i mobilen. I de högre versionerna erbjuds en 10,1-tums pekskärm med trådlös Apple CarPlay och Android Auto.

Spring är dessutom först med Dacias tillbehörssystem YouClip som tidigare idag presenterade i det nya ”folk-elbils”-konceptet Dacia Hipster Concept Det gör det möjligt att fästa olika smarta tillbehör på särskilda fästpunkter i kupén, så som mugghållare, mobilhållare, väskkrok eller, ficklampa.
Priserna börjar från 16 900 euro och hela modellprogrammet ligger under 20 000 euro. Men för tillfället finns det inga officiella planer på att Dacia Spring lanseras i Sverige.
















Kommentera