Europas bilförsäljning når 50% elbilar 2030 – en utmaning för tillverkarna

BMW Neue Klasse.

Elbilarna väntas snart att få en rivstart på den europeiska fordonsmarknaden igen. Den utplanande försäljningsökning av elbilar som vi sett under året kommer bara ses som en liten tillfällig svacka när vi blickar tillbaka om några år. Till 2030 kommer elbilarna fullständigt dominera nybilsförsäljningen.

Det skriver informationsteknikföretaget Accenture i en rapport. Det som talar för en uppgång är faktumet att elektrifiering fortfarande är framtiden för branschen. Högre energieffektivitet, kommande regleringar och teknikinvesteringar är några bidragande faktorer.

Men det kommer vara en utmaning för den europeiska bilindustrin att hänga med. Nya konkurrenter till de traditionella biltillverkarna är mer snabbfotade och vinner mark på punkter som är viktiga för kunderna, inte minst när det kommer till pris.

Kina sätter press

Även om de europeiska biltillverkarna möter nya konkurrenter på hemmaplan så är den största utmaningen att de tappar andelar utanför Europa, och då främst i Kina, skriver forskarna bakom rapporten. Några av Europas bilmärken har varit bland de mest framgångsrika och lönsamma bilmärkena i Kina under många år. Nu är det de inhemska biltillverkarna som kan tillgodose kundernas behov i Kina. Alltså på det som numera är världens viktigaste bilmarknad.

Kina är dock inte bara ”ett viktig slagfält” när det kommer till bilar generellt. Det är här det avgörande massinförande av elbilar kommer att ske. I somras översteg laddbara fordon 50 procent av nybilsmarknaden. Och marknaden som helhet växer snabbt, och utan att de europeiska biltillverkarna hinner med.

Fokus på arvet

Men att Europas biltillverkare ska konkurrera på priser tror forskarna inte är realistiskt. Däremot är de kända för sin ingenjörskonst, tillverkningskvalitet, design och långsiktiga kvalitet. Genom att fokusera på sitt arv och unika värde kommer de kunna försvara sina marknadspositioner och expandera på tillväxtmarknader. Det är värdet de kan ha med sig in i den elektriska eran.

Forskarna betonar dock att Europas biltillverkare inte bara ska fokusera på sina styrkor. De måste också fokusera på sina brister, så som mjukvarauutveckling. De måste bli smidiga och lyhörda för förändringar på marknaden och fokusera mer på flexibla tillverkningsmöjligheter för att anpassa sig till nya krav.

– Vår forskning visade att mer än 80 procent av förarna på den vanliga elbilsmarknaden kallar tillförlitlighet, säkerhet och pris som de mest relevanta köpkriterierna för att köpa en elbil, medan tidiga användare visade jämförelsevis högre preferenser för den senaste tekniken och prestanda, kommenterar forskarna.

Elbilsandelen i Europa är redan nu uppe i över 20 procent. Det är enligt forskarna en kritisk brytpunkt. Elbilar är inte längre en nischprodukt.

Till 2030 kommer försäljningen av elbilar nå 50 procent enligt rapporten. Laddbara fordon kommer stå för 80 procent av volymen.

– De flesta försäljningsprognoser förutspår en stor ökning från den nuvarande torkan.

Nyhetsbrev
Håll dig uppdaterad med Allt om Elbils nyhetsbrev. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.