Idag var det Europapremiär för BYD Sealion 7 på Paris Motor Show. Den nya modellen tar skepnaden av en coupésuv och sägs vara designad med den europeiska marknaden i åtanke. Den ska leverera upp till 600 kilometer i räckvidd från ett LFP-batteri på 91 kWh.
Modellen mäter 4830 mm på längden vilket gör den runt 3 centimeter längre än BYD Seal. Med en hjulbas på hela 2930 mm utlovas ett generöst kupéutrymme. Bilen bygger på plattformen e-Platform 3.0.
Här sitter företagets egenutvecklade Blade Battery med en Cell-to-Body-struktur vilket betyder att det är integrerat med fordonets kaross för en mer robust konstruktion. Batteriet som är av LFP-typ är dessutom helt fritt från kobolt och nickel.

BYD har inte släppt alla specifikationerna kring modellen. Men toppfarten ska vara 215 km/h och bilen ska ta sig från 0 till 100 km/h på 4,5 sekunder. I ett fyrhjulsdrivet utförande har den en total motoreffekt på 395 kW.
Man kommer också erbjuda fler andra mindre batterialternativ och motoralternativ. Vi får också reda på att det ska vara möjligt att ladda med effekter på upp till 230 kW och att ladda från 10 till 80 procent ska ta 28 minuter. För den som inte tycker det är snabbt nog ska det dessutom vara möjligt att koppla in två två laddare samtidigt, vilket dubblar laddeffekten.

Interiören ska vara inspirerad av flödet och hastigheten hos segelbåtar. Den ska förmedla en känsla av rörelse och varje del ska uppfattas som den ”flyter i harmoni med vågorna”.
Centralt finns en roterbar pekskärm på 15,6 tum som ska tillhandahålla uppkopplade tjänster. Sätena består av quiltade Nappa-lädersätena medan ett mjukt veganskt läder täcker mer än 80 procent av den övriga interiören.
Till Sverige kommer BYD Sealion 7 under det första kvartalet 2025. Priser och mer detaljer kommuniceras längre fram.
Kommentera