Europa är på god väg att säkra tillräckligt mycket produktionskapacitet för att möta det inhemska behovet av batterierceller till elbilar och energilagringslösningar. Därmed kan EU minska sitt beroende av litiumjon-batterier från Kina runt 2027.
Det visar en prognos från Transport & Environment (T&E). Däremot finns det vissa utmaningar längs vägen. T&E anser att EU måste agera på och möta upp amerikanska subventioner. Annars riskerar vi att förlora leverantörer och investeringar dit.
T&E vill se en särskild fond, som ska stötta och driva på utbyggnaden av batterianläggningar och batteriproduktion i Europa. Stöden bör också dessutom vara direkt riktade till företagen som investerar i anläggningar, för att undvika mellanhänder som förhalar processer.
Europa kan också minska sitt kinesiska beroende av katodmaterial till batterier. Två tredjedelar av alla nödvändiga råmaterial kan produceras lokalt i Europa till 2027. Befintliga och planerade produktionsprojekt inkluderar bland annat Umicore i Polen, Northvolt i Sverige och BASF i Tyskland.

T&E ser en risk att europeiska företag kan flytta flera planerade projekt från Europa till USA, frestade av skatteförmånerna och andra subventioner som tillhandahålls av Inflation Reduction Act i USA.
– Europa behöver den finansiella kraften för att stötta sina gröna industrier i den globala kapplöpningen med Amerika och Kina. En europeisk suveränitetsfond skulle stödja en verkligt europeisk industristrategi och inte bara länder med djupa fickor. Men utgiftsreglerna måste effektiviseras så att det inte tar lika lång tid att bygga en batterifabrik som ett kolkraftverk, kommenterar Julia Poliscanova, fordonschef på T&E.
Kommentera