Europa kämpar med att prispressa elbilar för att mota bort kineserna

Europeiska biltillverkare måste stålsätta sig inför en ”invasion” av kinesiska billiga elbilar. Den kinesiska konkurrensen har varit den främsta oron som lyfts av investerare under både Renaults och Stellantis halvårsrapporter i veckan.

Under torsdagen kommenterade Renaults ekonomichef Thierry Pieton utmaningarna. Det viktigaste verktyget enligt Thierry Pieton är så klart att pressa kostnaderna på den egna utvecklingen och produktionen. Renault har som mål att sänka kostnaderna med 40 procent från 2026 och framåt med nästa generationens elbilar.

Men redan under det kommande halvåret kommer biltillverkaren att se lägre produktionskostnader till följd av sänkta råmaterialkostnader. För att öka konkurrenskraften ytterligare har Renault Group beslutat att flytta utvecklingen av elbilar till ett fristående bolag kallat Ampere. Ett bolag som även Nissan kommer vara delaktiga i.

– Det är klart att vi är i konkurrens och att tiden är avgörande, men det är så det ser ut i branschen, kommenterade VD Luca de Meo.

Men den hårda pressen kommer inte bara från kinesiska tillverkare som BYD och SAIC. Även Tesla som sänkt priserna flera gånger under året är en stor utmaning för de europeiska biltillverkarna.

”Extremt brutal”

Indiska versionen av Citroën e-C3.

Stellantis VD Carlos Tavares kommenterade under onsdagen den kinesiska konkurrensen med orden ”extremt brutal”.

– Deras kostnadskonkurrenskraft är 25 procent bättre än vår. Vi måste kämpa, sade han. För Stellantis del handlar det om att ”använda samma metoder” som kineserna. Det innebär att köpa komponenter från låglöneländer och sluta avtal med batteritillverkare som har rätt kombination av energitäthet, kostnad och vikt.

– Det betyder att vi måste ta fram en inköpsorganisation som gör att vi kan sälja elbilar som nya Citroen e-C3 för 25 000 euro eller mindre på ett lönsamt sätt, sa Tavares.

Den nya elbilen Citroen e-C3 ska Citroen börja tillverka i Slovakien med start nästa år. Den kommer ha premiär i samband med bilmässan i München i höst och riktpriset är satt till just under 25 000 euro.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.