Europa är ett öppet mål för Kina som vill sälja billiga elbilar

BYD Seagull.

De kinesiska elbilstillverkarna har under de senaste åren riktat ett allt större fokus på billigare elbilar, och lanserat allt fler mindre modeller i kompaktare segment. Ett konkret exempel på det är Byds nya lågpriselbil Seagull som hade premiär i veckan. Den kostar från 120 000 kronor.

Efterfrågan och framgången för billigare elbilar är ett faktum i Kina. Men de kinesiska elbilstillverkarna har också riktat ett tydligt fokus på Europa. Två exempel är MG och Byd som båda lanserat flera modeller i Europa med förhållandevis attraktiva priser.

När tillverkare som Byd nu också börjar lansera ännu billigare elbilar hemma i Kina, så finns det ingen som helst anledning att tro att dessa inte också på kort sikt kommer till Europa. Här skriker marknaden nämligen efter billiga elbilar, och utbudet är noll.

– Byd Seagull är en annan manifestation av det aggressiva deflationstrycket som kommer från kinesiska biltillverkare, sa Morgan Stanley-analytikern Adam Jonas till investerare, och förutspår en ”mer aggressiv push” från kinesiska företag som kommer sälja elbilar på instegsnivå utanför Kina.

Finns inget utbud

Fiat 500e, den billigaste europeiska elbilen som finns i Sverige. Kostar tre gånger så mycket som en Byd Seagull.

Det finns helt enkelt ingen europeisk tillverkare som på så kort sikt kan utmana de kinesiska prisnivåerna. De kinesiska tillverkarna har kommit ikapp och är idag där de europeiska kommer vara om två år. Det är först 2025 vi kommer att få se ett modernt europeiskt lågprissegment av elbilar.

Efterfrågan på budgetelbilar är uppenbarligen betydligt större i Europa än utbudet. Det är till och med så stort att konsumenter är villiga att köpa elbilar från för oss helt nya och här i Europa helt okända märken.

– Europas elbilsmarknad på instegsnivå är ett ”öppet körfält” för kinesiska biltillverkare. Jag tror att en attraktiv bil för kinesiska konsumenter kommer att vara en attraktiv bil för europeiska konsumenter, säger Patrick Koller, som är VD för franska bildelstillverkaren Faurecia till Reuters.

Patrick Koller spår att de kinesiska biltillverkarna kommer kunna sälja en miljon bilar i Europa per år. Det motsvarar runt 8 procent av marknaden, som ett resultat av deras ”konkurrensfördel” (priset).

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.